Netto debitering

Hem Forum solceller Politik Netto debitering

Etiketter: ,

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12602
    kolmyren
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej Bengt.

    Varför är det så tyst om nettodebitering nu ?
    Har politikerna glömt att det är valår.
    Finns det inga som lovar något som liknar nettodebitering ?
    Eller är dom rädda för vad som kan hända är som står i denna artikeln som visserligen har några år på nacken?

    Nettodebitering ses som ett hot

    Om politikerna befarar det som artikeln utrycker så är vägen lång till ett energihållbart samhälle

    Med vänlig hälsning, Erling Asker

    #12604
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Nettodebitering diskuterades i många år i Sverige utan att man kom till skott med det. Istället infördes 1 januari 2015 en skattereduktion för överskottsel som matas in till nätet, vilket får nästan samma effekt. Överskottselen blir nästan lika mycket värd som egenanvänd solel, se inlägget Värde av egenanvänd och såld solel – uppdatering 20170915. Det finns därför ingen drivkraft att ta upp nettodebitering igen.

    #13366
    Henrik
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt!

    Tycker du att ditt svar fortfarande är lika aktuellt.

    Eller skulle det vara värt att kämpa för det politisk?

    Det måste ju vara mycket enklare att förstå och förklara nettodebitering för de som funderar på att investera i solceller. Dessutom så känns det ju som ett mer framtidsäkert system, skattereduktioner kan lätt påverkas av klåfingriga politiker. Nettodebitering skulle vara mycket svårare att röra.

    Är det kanske till och med en fråga att kämpa för på EU nivå? Att EU ska tillåta Nettodebitering, så att länder inte behöver göra som Danmark verkar ha gjort (där de lever på gränsen?)

    Att jag frågar är för det är motionstid för i C och jag som fritidspolitiker hade tänkt att kämpa för detta i år, men inser att ha läst på massor att det kanske inte är någon större mening? Framförallt om man läser ovanstående inlägg från dig.

    /Henrik

    #13367
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Kul att du som politiker intresserar dig för ämnet! Jag tror att det genomfördes en ändring i EU rörande energiskatt som gjorde att nettodebitering skulle vara möjlig, men jag har lite diffust minne av detaljerna och skulle behöva läsa på för att vara säker.

    Nettodebitering är definitivt mer lättförståeligt och skattereduktionens framtid vet vi inte så mycket om, då den inte är tidsatt. Möjligen stor apparat att försöka styra om ett system som är sjösatt och varit i drift några år, sådana förändringar kostar i nya administrativa rutiner för alla parter.

    Titta gärna på inläggen Utveckling av värde av egenanvänd solel 2008-2018 och Utveckling av värde av såld solel 2011-2018. I det sistnämnda inläggets diagram ser man hur stor betydelse skattereduktionen har för värdet av såld överskottsel. Trenden är att småhusägare bygger större anläggningar idag än för några år sedan. Det betyder också att överskottet blir större och därmed att skattereduktionen får en stor betydelse för ekonomi. Det är därför önskvärt att den kommer att finnas kvar under rätt många år efter igångkörningen av en solcellsanläggning.

    #13369
    Henrik
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Så om jag tolkar dig rätt så fungera dagens system rätt bra? Och det är bäst att inte ändra det nu utan skulle man ha kört på nettodebitering så skulle man ha behövt göra det från början?

    Men med dagens system så finns det en stor osäkerhet, för vilket regering i framtiden som helts skulle kunna plocka bort detta stöd, eller minska det rejält, eller för den delen också höja det?

    Så det är snare bevaka detta jag bör göra. En gång vart annat är så har vi partistämma och tar inriktningsbeslut med hur vi ska driva vår politik framåt. Så jag känner att jag nog låter detta vara nu, och sedan så kollar jag upp vad status är om två år igen. Låter det som en bra plan?

    Men för egen del så är jag himla sugen på att skaffa solceller själv, och gör jag väl det så kommer jag ju att ha koll på detta ändå 🙂

    #13370
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ja, skattereduktionen fungerar förhållandevis bra idag och en bevakning är en bra åtgärd.

    En sak som borde åtgärdas är att man måste betala energiskatt på egenanvänd solel om anläggningen har en effekt som är större än 255 kW. Det är en hämmande faktor på stora tak. Om det finns stora tak med bra förutsättningar ska vi utnyttja dem så mycket det går och det är olyckligt att det finns en gräns på 255 kW. Det gör att man vanligen inte bygger större anläggningar på byggnader även om det skulle vara möjligt. Sådana här hämmande regler måste bort…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.