Hur trovärdiga är Leverantöreres Offerter ?

Hem Forum solceller Ekonomi Hur trovärdiga är Leverantöreres Offerter ?

Etiketter: 

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13419
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Hej ! Jag står i start groparna för att installera Solceller på mitt villatak. Jag har fått in offerter från några leverantörer. Priserna och vad som uppges produceras varierar. Frågan är dock hur mycket kan man lita på vad som uppges produceras i offerterna ? Någon med egen erfarenhet därute. Hur är er erfarenhet vad gäller det ni fick offererat o sen vad som verkligen producerades
    Huset ligger helt i söderläge , taklutning 27 grader, Kramfors Kommun
    Några offert exempel;
    PPMA , 45 paneler, ppma Onyxium 365W, skall ge 15900 kwh/år, Kostnad 288750 kr
    JN Solar , 50 paneler, Perlight think black 310W, skall ge 14600kwh/år, kostnad 225000 kr
    Eon , 46 paneler JA Mono 300W, skall ge 14306 kwh/år , kostnad 223625 kr.
    Eon köper tillbaka överskottet med spotpris + 1 kr extra / kwh, det första året

    Alla synpunkter och erfarenheter ang detta ämne mottages tacksamt

    // Classe

    #13421
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Uppgifterna i dina offerter motsvarar en årsproduktion på 968, 942 respektive 1037 kWh/kW eller ett medeltal på 982 kWh/kW med en spridning på -4% till +5% från medelvärdet.

    Det finns flera faktorer som påverkar utbyter, däribland
    1. Var någonstans i Kramfors kommun är det?
    Det är säkert skillnader inom kommunen. Det är högre solstrålning i kustnära lägen, varför man skulle få mer solel vid kusten än längst i väster kommunen.
    2. En viktig faktor som påverkar utbytet är om taket skuggas eller inte, vilket inte framgår av din beskrivning.
    3. En tredje faktor är att beräkningar vanligen inte tar hänsyn till snötäckningstid. 27 grader är samma taklutning som hemma hos oss och så långt norrut gissar jag att taket kommer att vara snötäckt en stor del av vintern. Visserligen är solinstrålning låg vintertid men lite förluster av solelproduktion kommer det att bli på grund av snön.

    En snabb test med webbaserade PVGIS med 27 graders taklutning och söderläge med solstrålningsdatabasen PVGIS-ERA5 ger ett årligt utbyte på 911 kWh/kW i Kramfors centrum, 968 kWh/kW vid kusten vid Ångermanälvens utlopp och 882 kWh/kW i Ullånger. Ett grundläggande problem med beräkningar norr om 60:e breddgraden i PVGIS är dock att de tillgängliga solstrålningsdata inte är lika pålitliga, vilket även kan gälla andra beräkningsprogram. Det gör det därmed svårare att jämföra noggrannheten i gjorda beräkningar för Norrland jämfört med gjorda beräkningar för sydligare orter.

    För alla beräkningar gäller att de är medelvärden över ett antal år. Solinstrålningen kan variera runt ±10% mellan olika år sett över en anläggnings livslängd. Exempelvis var 2018 ett extremt bra år när gäller solstrålning, se inlägget Hög solstrålning 2018 med flera rekord, och det är därför inte representativt för ett normalår.

    #13422
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    PS. Det finns för övrigt en solkarta för Kramfors kommun. Du kan själv testa där och se vad det blir. Sannolikt får du då ett annat värde än de som angetts i dina offerter. Noggrannheten i de beräknade värdena via landets solkartor är mer eller mindre okänd, i vart fall brukar det inte anges någon noggrannhet för de beräknade värdena, så man får ta värdena med en nypa salt.

    #13443
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Ok tack för info.
    Kollade med Energirådgivaren och han trodde att jag snarare hamnar på 12-12500 kwh/år om jag exvis gick vidare med Eons offert. Detta på grund av snö, damm, skuggning, förluster i växelriktare samt långsam kapacitetsförsämring hos solcellerna. Huset står dock helt i söderläge utan skuggande träd.

    Största osäkerheten som jag ser det är vad som händer efter första året då Eon slutar betala 1 kr extra / kwh för såld el. Kommer elbolagen att trappa ner på vad dom betalar extra då fler o fler börjar producera sin egen el och kommer skattereduktionen o finnas kvar framöver.

    Vi har ju även Snö på taket typ från November till April häruppe, Så jag får fundera vidare på om huruvida det är värt investeringen.

    #13445
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Din energirådgivares gissning motsvarar 870-905 kWh/kW och år. Det verkar mera rimligt. Viktigt att veta är också var du bor, vid kusten, Kramfors eller längre in från kusten, det spelar roll för hur stor produktionen blir per år.

    Angående de förlustkällor som energirådgivaren nämner:
    – Förluster i växelriktare ingår i alla beräkningar, så det är inte där skillnaderna ligger i offertberäkningarna. En bra växelriktare har ca 97-98% verkningsgrad, så man förlorar bara 2-3% i växelriktaren.
    – Modulerna rengörs i Sverige naturligt av regn och vid snösmältning, så förlusterna på grund av nedsmutsning är små i Sverige, speciellt om du bor i en ren omgivningsmiljö däruppe i Kramfors kommun.
    – Degradering av solcellsmodulernas effekt med tiden är låg i Sverige och det är inget som påverkar beräkningen av solelproduktionen inledningsvis, som dina offertleverantörer gjort. I projektet “Investeringskalkyl för solceller” räknade vi med 0,3%/år. Från projektets hemsida på Mälardalens högskola kan du ladda ner en Excel-mall för att göra egna beräkningar på ekonomin.
    – En viktig fråga är däremot skuggning, men där kan du själv göra en bedömning. Träd i närheten, grannhus, takkupor etc. är sådant som kan ge skuggning och som därmed kan sänka solelproduktionen. Du skriver att ditt tak är utan skuggning och då är det ett bra läge!
    – Snö. En snabbkoll med PVGIS för Kramfors visar att ca 7% av årsproduktionen sker under november-februari. I mars blir det mera sol och utan snötäckning skulle mars svara för ca 10% av årsproduktionen. I mars kan det komma tövädersdagar så att snön glider av solcellsmodulerna. Snön glider av lättare från solcellsmoduler än från ett tegeltak exempelvis.

    Ett tips kan vara att försöka hitta någon i trakten som har solceller och hör vilka erfarenheter de haft. Jag hittar ingen solcellsanläggning i Kramfors i SMA:s öppna databas, men i Härnösand finns det. Här är en i Ultrå , utanför Härnösand, som verkar ha riktigt bra solelproduktion.

    #13447
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Ok tack , ska försöka kontakta dom i Ultrå för o höra mig för . Mitt hus ligger på en ort utanför Kramfors i Nyland nära Ångermanälven.
    Läste denna artikel från i fjol
    https://www.nyteknik.se/opinion/mycket-krangel-och-mindre-el-an-vantat-6889033
    Men som jag förstår behövs ej bygglov iallafall här i Kramfors. Dock är det ororande om Länstyrelsen begär att man ska redovisa produktionsdata för att behålla bidraget ?

    #13449
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Eftersom du bor i Nyland bor du en bit från kusten och därmed är det lite mindre solstrålning än vid kusten. Tror därför att din energirådgivares uppskattning stämmer bäst för ett år med normal solstrålning.

    Däremot var speciellt E.ON:s offert en riktig glädjekalkyl, vilket förvånar och inte ger något förtroende. Man borde inse att det blir en lång snötäckningstid så långt norrut på ett tak med 27 graders lutning och inse att ett utbyte på över 1 000 kWh/kW per år är orimligt för ett år med normal solstrålning där du bor. Enligt examensarbeten jag är och har varit handledare för vid Mälardalens högskola är det en liten andel av svenska solcellsanläggningar som får ett utbyte över 1 000 kWh/kW under ett normalsoligt år.

    Om man får olika offerter och de ger lika olika uppskattningar för energiutbyte per kW kan man som lekman vara frestad att välja den som ger högst utbyte. MEN, detta är bara beräknade värden som har osäkerheter, det är ingen garanti, och har man oskuggat söderläge som du finns ingen anledning att tro att olika solcellsinstallationer ska skilja mer än 1-2% i årligt utbyte. Skillnaderna kan bero på växelriktarens verkningsgrad eller möjligen i val av kablar och kabellängder som kan ge små skillnader i resistiva kabelförluster samt att det möjligen kan vara små skillnader beroende på modulval. Det är orimligt att tro att skillnaderna skulle kunna bli så höga som 95 kWh/kW som det är för de tre olika offerterna.

    Kravet på bygglov togs bort ifjol om solcellsanläggningen följer byggnadens form, om inget annat sägs i detaljplanen för området. Utanför detaljplanerat område eller för markbaserade anläggningar behövs normalt sett inte bygglov. Se Boverket för mera info.

    Att man ska behöva redovisa produktionsdata om man fått investeringsstöd är väl något som ska tas bort, om det inte redan har gjorts så.

    #13535
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Tack för dina svar . Då jag kollat upp alla offerter jag nu fått in från 5 olika leverantörer och det ser ut som att ALLA överdriver om hur mycket man får ut känns det som att man nog istället får gå på vilken leverantör som bör finnas kvar längst på marknaden.
    PPAMA , 45 st av deras egen panel 365W som skall ge 15900 kwh / år.
    JN Solar , 45 LGNeON2 335W paneler som skall ge 14776 kwh/år
    Jämtkraft , 37 Canadian solar paneler 295W som skall ge 10930 kwh/år
    Svea , 38 Trina solar paneler 295W som skall ge 11206 kwh/år
    Eon , 45 JA Solar paneler 300W , som då ska ge 14306 kwh/år

    Därför lutar det åt att jag går vidare med Eon , trots deras överdrivna offert. Då det känns tryggare och att jag även har dom som nätägare.

    // Classe

    #13537
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant med de olika beräkningarna. Det blir i tur ordning 968, 980, 1001, 1000, 1037 (antaget att EON har 46 paneler som du skrev tidigare) kWh/kW. Står det ingen brasklapp för beräkningarna om att man inte tar hänsyn till snötäckningstid?

    Du kan också jämföra priserna per kW. Exempelvis blir det 17 579 kr/kW, 14 516 kr/kW respektive 16204 kr/kW enligt de offertpriser du angav tidigare. Jag gissar att Svea Solar är billigast räknat per kW.

    #13559
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Hej o tack för dina svar . Jag ser hos dig och i olika andra forum o bloggar att man skall helst dimensionera en anläggning för att göra av med den solel man producerar för egen räkning. Själv gjorde jag av med 5818 kwh under april till oktober 2018 enl följande
    april 1423
    maj 666, juni 512, juli 439, juli 649, sept 809, okt 1323
    då det är snöfritt på taket. Under Nov- mars däremot förbrukar jag 11531 kwh. Så totalt 17349 kwh/år
    Hur skulle du resonera ang storleken på anläggningen ? Jag har enbart focuserat på hur många paneler jag överhuvudtaget får plats med på taket i sydlig riktning. Men kanske det är fel sätt att resonera på !?

    Fick en ny offert från en lokal leverantör i går , Solcellspaneler46 st Perlight Think Top 310W, VäxelriktareSAJ Suntrio Plus 15KSAJ Ethernet Module, Överspänningsskydd Mellanskydd AC 3-fas. Novotegra Tegeltak, för infästning i läkt/takstol
    Beräknad årsproduktion: 13455 kWh , pris 213000kr

    #13578
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Anledningen till att det är bra med hög egenanvändning är att värdet av den egenanvända solelen är högre än värdet för den sålda elen. I dessa inlägg görs en jämförelse av värdet av egenanvänd och såld el:
    Utveckling av värde av egenanvänd solel 2008-2018
    Utveckling av värde av såld solel 2011-2018

    Den sålda elen har idag ett högt värde på grund av skattereduktionen för överskottsel, så idag är det OK med ett stort överskott. Om skattereduktionen minskar eller försvinner kommer ekonomin för den sålda elen att försämras och då är det en fördel med hög egenanvändning.

    Om man vill räkna på egenanvändningen måste man använda timdata, det blir väldigt fel om man bara tittar på månadsdata.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.