Egenanvändning ofördelaktigt?

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Egenanvändning ofördelaktigt?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14155
    Kaggen
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej
    Som nybliven mikroproducent var jag övertygad om att egenanvändningen skulle maximeras. Talet att solelen var gratis kunde jag dock inte hålla med om utan värdet borde i vart fall sättas till vad jag kunde få betalt när jag skickade ut elen på nätet.

    Men när jag började jämföra de olika köp- och säljpriserna blev jag förvånad och jag måste fråga mig själv vad det är jag inte fattar.

    Jag har inte fått min första avräkning ännu utan grundar min förvåning på de priser jag fått fram på resp hemsidor. Den leverantör som jag kommer att skriva avtal med när mitt nuvarande går ut inom kort är Vattenfall, och där har jag aldrig tidigare varit elkund.

    För köpt el gäller:

    Spotpris 39,71
    Påslag 4,00
    Inköpspåslag 2,03
    Elcertifikat 3,89
    Rabatt -10,15
    Moms 9,87
    Nät o skatt 58,68
    Totalt 108,03

    För såld el gäller

    Spotpris 39,71
    Påslag 40,00
    Nätnytta 3,92
    Skatteavdrag 60,00
    Totalt 143,63

    Jag får alltså 35 öre mer betalt för elen jag säljer än elen jag köper plus att jag får betalt för EC o UG när jag senare lyckas avyttra dessa.
    Det måste väl ändå innebära att det inte är fördelaktigt att maximera egenanvändningen, eller missar jag något väsentligt.

    En hake är väl att köpt spotpris och sålt spotpris inte är jämförbart men så stor skillnad kan det inte bli.

    /Leif

    #14175
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Har du räknat med moms på elöverföringen och energiskatt när det gäller köpt el? Energiskatten är 43,38 öre/kWh inklusive moms, om du inte bor i någon av kommunerna med lägre energiskatt (31,38 öre/kWh).

    Varför får du en rabatt på 10,15 öre/kWh på den köpta elen? Och hur länge får du den rabatten?

    Med Vattenfall Söder som nätägare och Nord Pool spotpris månadsmedel blev priset för köpt el 132,6 öre/kWh under augusti. Elöverföringen kostar 34 öre/kWh hos Vattenfall Söder, ett pris som skiljer mellan olika nätägare.

    I priset för såld el har du angett ett påslag på 40 öre/kWh. Det är inget du kan räkna med långsiktigt. En del elhandlare betalar mer än marknadspriset för el (vilket i sig är en förlustaffär för elhandlaren), i syfte att locka till sig kunder (som i slutändan kan ge en vinst för elhandlaren). De flesta elhandlare betalar inte mer än marknadspriset som är Nord Pool spotpris, med ett litet avdrag. När det gäller skattereduktionen vet vi inte hur länge den kommer att finnas kvar. Åtminstone till nästa val kan vi väl anta, men vad som händer efter nästa val beror på vilken regering det blir. Även utan regeringsskifte kommer man så småningom att tycka att det blir en för stor kostnad i statens budget och då kommer skattereduktionen att minskas eller tas bort.

    Priserna för elcertifikat har rasat i år och är de lägsta sedan elcertifikatsystemet infördes. Värdet för elcertifikat är på väg mot noll inom ett par-tre år om vindkraftens utbyggnadsplaner gör att målen i elcertifikatsystemet nås mycket tidigare än planerat. Värdet av ursprungsgarantier är ungefär 1 öre/kWh. Eftersom man som privatperson har få EC och UG med lågt värde blir det med tanke på administrativa kostnader en förlustaffär för en köpare, men någon kanske tar det på goodwill-kontot.

    Kortsiktigt kan det under vissa villkor vara mera lönsamt att sälja elen än att använda den själv, men mera långsiktigt kommer egenanvänd el att ha ett högre värde.

    Se dessa inlägg där jag tittat på hur värdet av köpt och såld el varierat över tid:
    Utveckling av värde av egenanvänd solel 2008-2018
    Utveckling av värde av såld solel 2011-2018

    #14180
    Kaggen
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Nätpriset från Eon för Stockholm är ink skatt och moms.

    Det är ett känt faktum att man inte premieras som trogen kund utan beteendet som skapats är att man skall byta leverantör varje år för att ta del av aktuellt kampanjpris.

    Vattenfall erbjuder således nya kunder en rabatt på månadsavgift och elpris med i mitt fall 10.15 öre/kwh. Jag räknar med att köpa 13000 kWh/år och denna rabatt gäller 12 mån. Telge ger något lägre köppris men har sämre deal för överskottet.

    På samma sätt erbjuder Vattenfall nya kunder som säljer överskottsel ett påslag med 40 öre/kWh under första året. Har du köpt anläggningen av Vattenfall får du 1 kr.

    Liknande lockpriser för överskottsel har tex Härryda 40 öre, Gislaved o Göteborg 25 öre, Skekraft 16 öre, Eon 10 öre, Karlstad 5 öre.

    Faktum kvarstår att med våra förutsättningar blir det ofördelaktigt att maximera egenanvändningen. Det kan kännas konstigt att gå över ån efter vattnet men så ser verkligheten ut, just nu.

    #14194
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Utan tillfälliga lockpriser har egenanvänd el ett större värde än såld överskottsel, vilket jag tror gäller för de flesta solcellsägare.

    Intressant med de stora olikheterna i elnätpriser hos E.ON och Vattenfall i Mälardalen. Om man tar bort energiskatten betalar du 15,295 öre/kWh i elöverföring. Hos Vattenfall i Västerås betalar vi 34 öre/kWh, alltså mer än dubbelt så mycket.
    Den fasta avgiften hos E.ON prisområde Stockholm om man använder mer än 8 000 kWh är 3 405 kr/år. Hos Vattenfall Söder är den 4 330 kr/år, 30% högre än E.ON.
    Vid en elanvändning på 13 000 kWh/år blir det en skillnad 3 357 kr/år i avgifter till nätägaren om man tar med både rörliga och fasta avgifter.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.