Ceasar beläggs med avgift, vill man ens främja små?

Hem Forum solceller Elcertifikat och ursprungsgarantier Ceasar beläggs med avgift, vill man ens främja små?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16047
    Limas
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej, jag vet att både priset på elcertifikat och UG har sjunkit men nu kom ett nytt lågvattenmärke då jag fick veta att regeringen bestämt att ta ut 200 kr i avgift för Ceasar registret. Är detta bara för att slippa oss mindre producenter och gynna drakarna i vanliga ordning? Jag har fått ersättning varje år som givetvis har sjunkit men nu blev jag rekommenderad av min leverantör att säga upp abonnemanget, annars måste jag betala för elcertifikaten och UG. Jag har en anl. på 15,4KW och rekommendationen var inga anläggningar under 150KW?!? Jag undrar om detta är den “gröna” signalpolitik våra politiker vill skicka till medborgarna? Missgynna det småskaliga, satsa på jättarna som vill förstöra vår närmiljö (77st vindkraftverk som grannar på 290m höjd) och dra igång oljepannor PGA beslut som saknar motstycke. Hade inte hört om detta förens idag och blev faktiskt lite chokad över dumheterna. Är det någon som kan förklara min okunskap, är det någon mer som reagerat? Hur många kan sätta upp 150Kw?

    #16094
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det har ända från början för elcertifikatsystemet funnits en möjlighet för Energimyndigheten att ta ut en årlig avgift på 200 kr/år, men de har inte utnyttjat den tidigare. Ett förslag från Energimyndigheten att börja ta ut denna avgift och som regeringen beslutade om den 28 januari i år enligt nyheten “Nya kvoter och avgifter inom elcertifikatsystemet“, från Energimyndigheten, är att de kommer att ta ut en årlig avgift på 200 kr/år från 1 juli 2021.

    Eftersom värdet på elcertifikat i nuläget är i det närmast noll så är detta spiken i kistan för elcertifikaten. Enligt Svensk Kraftmäkling var de senaste säljpriserna för elcertifikat ca 2 kr per elcertifikat. Anledningen till att priserna blivit så låga är att målen för elcertifikatsystemet är mer eller mindre uppnådda och att det därmed finns ett överskott på elcertifikat.

    I Energimyndighetens nyhet nämns bara elcertifikatkonto. Det står ingenting om ursprungsgarantier. Läge att kolla vad som gäller för dem.

    #16135
    mats.s
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej
    om jag tar bort mitt cecarkonto och elcertifikat för att slippa dom 200kr i avgift
    ska man ta bort ursprungsgarantier ochså då?

    #16156
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Nej, behåll ursprungsgarantierna tills vidare. Se inlägget “Dags att säga upp kontot för elcertifikat – men inte för ursprungsgarantier!

    #16189
    roger jerrhagen
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej,

    Kan någon förklara cesarkontot.
    Har man olika konto för elcertifikat och ursprungsgaranti.

    1: Vad jag har fattat rätt så är elcertifikat på all el från mina solceller(hos mig) som förbrukas av mig + levereras till el-leverantören. Måste ha en godkänd elmätare för detta. Finns det inga konvertar som är godkända. Skall ha Ferroamp.
    2: Usprungsgarantin är den el som jag levererar ut till el-leverantören från solcellerna. Nätägaren leverarar elmängden till cesarkontot.

    Har jag fatta rätt ?

    Roger

    #16195
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ja, det är olika konton för elcertifikat och ursprungsgarantier. Man säga upp kontot för elcertifikat och behålla det för ursprungsgarantier, för att slippa den kommande årliga avgiften för kontot för elcertifikat. Det finns heller i nuläget ingen ekonomi i elcertifikat för en privatperson som får enstaka elcertifikat per år.

    När det gäller elcertifikat kan man ta ut det endera bara för den el man matar in till nätet (kostar ingenting) eller för all producerad solel (kräver separat elmätare och abonnemang hos den som sköter tjänsten). När det gäller ursprungsgarantier ska man bara ta ut dem på den el man matar in till nätet. Om man skulle sälja ursprungsgarantier även för egenanvänd solel, skulle det betyda att man på papperet skulle använda residualmix av el, med hög andel fossil el. Så det ska man inte göra.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.