Batterilagring av solel och nätel

Hem Forum solceller Tekniker Batterilagring av solel och nätel

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16640
    Ralfses
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej står i stånd att ta in offerter för solanläggning på mitt villatak. Känner att tekniken med batterier lagra el tills den behövs låter spännande. Då kan man ju också lagra när elen är billig för att använda när den är dyr.

    Hur är verkningsgraden med att lagra resp använda el via batterier?

    Vill gärna ha tips och råd i batterifrågan då jag inte hittar så mycket info om det.

    #17265
    fluax
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Under lång tid har det ju varit så att batterilagring bara är något för idealister dvs att ingen ekonomisk vinst kan tas hem.
    Jag menar att det är märkligt att att ingen vad jag kan se har tagit upp problematiken förbunden med batterier. I det extrema kostnadsläget som hastigt uppkommit borde ju batterilagring vara högaktuellt i allmänhet och i synnerhet för alla som har timtaxa och större möjlighet att styra sin elkonsumtion.
    Det är oxå konstigt det i Sverige inte kommit fram lösningar att använda lagringskapaciteten som finns i elbilar. Det finns ju i USA. Frågar man Tesla så säger man att deras modell fungerar utmärkt i USA men har inte hittat till Sverigen???
    T.o.m. Villa-Bengt som brukar vara på bettet lyser med sin frånvaro. Mitt problem är närmast vad som är optimal storlek mht min årsproduktion ca 14000kwh

    #17272
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I inlägget Solceller, elbil och egen laddbox publicerat 10 oktober 2021 gick en gästskribent igenom hur man laddar en elbil med solel.

    En fråga blir varför man med dagens höga spotpriser dagtid ska göra en investering för att kunna lagra överskottsel i ett bilbatteri istället för att sälja solelen med förtjänst under dagen och istället ladda bilbatteriet med nätel under tider på dygnet då elen är billigare. Idag var spotpriset på el mellan 0,90 kr/kWh och 1,54 kr/kWh i elområdena SE3 och SE4 kl. 10-14 då man som har mest överskott av solel och då man även får en skattereduktion på 60 öre/kWh utöver spotpriset som gör att den sålda solelen får ett värde på 1,50-2,14 kr/kWh. Från kl. 22 igår kväll till kl. 06 i morse var spotpriset för el 28,5-50 öre/kWh, vilket gör att det totala priset för köpt el inklusive elöverföring, energiskatt och moms blir lägre än värdet av solelen mitt på dagen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.