Vindkraft/solceller

Hem Forum solceller Övrigt Vindkraft/solceller

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14743
    Urban
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Hej. Har planer på att införskaffa en vinblomma (litet vindkraftverk) på 1 kw. Leverantören uppger att jag inte kan använda mig av min befintliga växelriktare som har plats kvar för fler inkommande enheter. Har 5 kw solceller installerade och har fler tomma ingår på växelriktaren.

    Säljaren av vindblomman säger att jag inte kan köra vindblomman i den befintliga växelriktaren. Kan någon hjälpa mig att förstå.

    Säljaren:
    systemen är 100% separerade utifrån att de fungerar helt olika endast inkopplingen i gruppcentralen är samma.

    Jag:
    Ska jag förstå det som att jag inte kan använda min nuvarande växelriktare även om jag har plats för fler inkommande
    enheter.

    Säljare:
    helt rätt, systemen har helt olika logik.

    #14750
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vilken spänning och ström ger “vindblomman”? Jämför det med möjliga indata för din befintliga växelriktare.
    Johan Ehrenberg, ETC, har testat många små vindsnurror i hans park Katrineholm. Se hans omdöme i “Vindkraft för villor“.

    #14751
    Hans
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har redan en 5 kW solcellsanläggning och har undersökt och räknat på om det skulle ge några kWh att sätta upp ett 1 kW vindkraftverk. En väderstation har satts upp och efter ca 2 månaders mätning är det för låga vindstyrkor, skulle bara ge enstaka kWh.

    Har tittat på flera bl.a. Vindblomma från Windforce. Den har en fördel påstår Windforce att den snabbare startar om efter att vinden har ändrat riktning än HY-1000 som dom jämfört med, annars har Vindblomma och HY-1000 samma generator.

    Varför går inte det att koppla vindkraftverket till en solcellsväxelriktare?
    Vindgeneratorn har inte samma utspänning (3fas AC) som från solceller (DC) och dessutom ska ”växelriktaren” kunna kontrollera vindkraftverket.

    Här ett klipp från HYE med den Controller-Inverter som Windforce har för Vindblomma. http://www.hyenergy.com.cn/a/English/Grid_tied_Controller_Inverter/20150902/411.html

    Grid-tie inverter is developed with German technology specially designed to match with HYE series wind turbine, offers a reliable combination of high efficiency, easy-installation, high wind protectionand grid-failure protection.

    Special Features
    ● Integrated Controller – easy for installation
    ● Integrated Isolation Transformer – extra safety protection
    ● Wider Input Voltage Range – harvesting more power from breeze to gale
    ● Programmable 20 Points of Power Curves – optimize power harvest from wind
    ● Optional Remote Monitoring system – Monitoring remotely your installation

    System Protections
    ● High Wind Protection – software controlled braking system provides high wind protection with 3 minutes, 10 minutes and 30 minutes time-lapse braking modes. It’s a consideration of system safety under the worst wind condition in natural environment.

    #14752
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Eftersom effekten hos vindkraftverk är proportionell mot vindhastigheten upphöjt till 3, blir man väldigt beroende av att ha bra vindläge. På en småhustomt med en relativt lågt placerad vindsnurra har man som Hans säger vanligen för låga vindhastigheter för att det ska bli intressant.

    #14786
    Urban
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Hej Hans. Om jag har förstått det rätt så finns det inga vindkraftverk som går att köra direkt mot solcells växelriktare.

    #14791
    Hans
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Urban, jag vågar inte säga om det ”inga vindkraftverket” som du skriver….men

    Dom vindkraftverk jag sett innehåller en generator som lämnar ut 3 fas växelspänning och en solcellsväxelriktare ska anslutas till likspänning. Sen måste vindkraftverket övervakas och bromsas/stannas så det inte blåser sönder vid kraftiga vindar. Så det måste vara en Controller-Inverter som ansluts till Vindkraftverket.

    Här kan du se en bild på ett hybridsystem med sol och vind
    http://www.hyenergy.com.cn/a/English/Wind_Solar_Hybrid_Off_grid_System222/

    #14792
    Urban
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Tack för svar, jag har fått bra info för att själv läsa på mer hur jag ska gå vidare.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.