Vilka betalar bäst för elen

Hem Forum solceller Ekonomi Vilka betalar bäst för elen

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14928
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Hej ! Jag har nyligt beställt en solcells anläggning med 35 st paneler Leapton Solar half cut 330W + 1 st Saj Suntrio plus 10K växelriktare, 1 st SAJ wifi module och ett överspäningskydd. Med planerad installation i Juni 2020
    Anläggningen skall ge en beräknad årsproduktion på 11421 Kwh, där jag beräknas sälja tillbaka typ hälften av elen.
    Därför är jag intresserad av att redan nu byta elleverantör till den som betalar bäst för elen ? Någon därute som har några bra tips ? Den sida många hänvisar till verkar ligga nere
    Vilka flera stöd förutom investerings stödet från länstyrelsen , skall man planera för. Har sett något om att man får tillbaka skatt för den sålda elen , men fattar inte hur man skall redovisa detta ? och om detta gäller fortfarande

    Tacksam för alla tips o råd
    Classe

    #14931
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    De flesta elhandelsbolag betalar Nord Pool spotpris för överskottselen, det är det normala marknadspriset för el. Några elbolag betalar under en begränsad tid ett högre pris än Nord Pool spotpris. Har inte koll på vilken som betalar mest i dagsläget. Elbolagen som betalar ett högre pris gör det i marknadsföringssyftet för att värva nya kunder.

    Om du byter elbolag. Jämför då även vad du betalar för den köpta elen, inklusive den fasta avgiften.

    Skattereduktion på 60 öre/kWh för överskottselen kommer att redovisas på din inkomstdeklaration året efter. Det är nätägaren som meddelar uppgiften till Skatteverket. Hos de flesta nätägare går väl detta med automatik utan att du behöver göra något, men prata för säkerhets skull med nätägaren om du måste göra en anmälan till dem. Man får som mest skattereduktion för lika mycket el som man köper (som kommer att bli mindre än tidigare när du har solceller) eller högst 30 000 kWh.

    • Detta svar redigerades för 4 år sedan av Bengt. Anledning: högst 30 000 kWh ska det vara
    #14951
    classe
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Ok , tack för din info. Jag har kollat runt hos några leverantörer och fått följande svar ( priset är om jag även köper el från dom )
    Telinet , spot + 2öre

    Vattenfall , spot enbart

    Eon , spot + 10 öre + nätnytta, Ersättningen från dom är 2,92 öre/kW ( för att dom är min nätägare )

    Skellefteå Kraft , gav ett komplicerat svar beroende på om man är momsreggad eller ej ;
    Vi betalar ut vårt SPOT-timpris + 20 öre/kWh inklusive moms för varje utmatad kilowattimme på elnätet om du är momsregistrerad, är du inte momsregistrerad betalar vi ut SPOT-timpris +16 öre/kWh exklusive moms.Du får i det fallet du inte är momsregistrerad ansöka om momsutbetalning hos skattemyndigheten, för mer information om hur du går tillväga med detta kontaktar du skattemyndigheten.Om du är momsregistrerad eller väljer att momsregistrera dig så behöver vi att du återkommer med ditt momsregistreringsnummer till oss.

    Telge enrgi , spot + elcertifikat (EC) & ursprungsgarantier (UG) vilket då idag hamnar på ca + 40 öre

    Ang elcertifikat (EC) & ursprungsgarantier (UG) kanske ni vet hur det funkar idag ? Går det att få ut dessa till sig själv , eller måste det gå via tex Telge , som dom i sin tur skall betala detta till mig ?

    I såfall ger ju Skellefteå kraft bäst , på spot + 16 öre

    Många funderingar blir det 🙂

    #14982
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ersättning för nätnyttan betalar alla nätbolag ut, det är de skyldiga enligt lag. Däremot varierar beloppet mellan olika nätbolag. Vi var Vattenfall som nätägare och de höjde från 4,7 öre/kWh till 8 öre/kWh vid årsskiftet.

    Elcertifikat (EC) och ursprungsgarantier (UG) tilldelas solcellsägarna. De kontoförs på Cesar, som ett “bankkonto” fast för EC och UG. När man sålt sina EC och UG får man överföra dem till köparens konto.

    Spotpriset på EC är idag låga ca 1,5 öre/kWh enligt Svensk Kraftmäkling, http://www.skm.se/priceinfo/. Energimyndigheten har dessutom tillfrågat regeringen om att de vill ta en årlig avgift på 200 kr/år för kontoinnehavare av EC från och med 2021 och det blir i sådana fall dödsstöten för EC till småhusägare eftersom årsavgiften kommer att vara långt högre än intäkterna.

    Moms kan man inte räkna som en intäkt, det är statens pengar.

    Om man byter elhandlare får man även jämföra vad man får betala i rörlig och fast avgift hos dem för köpt el. Det är inte säkert att det är lönt att byta bara för att de (tillfälligt) betalar lite mera för den solel man säljer.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.