Uppskattning elkostnad?

Hem Forum solceller Ekonomi Uppskattning elkostnad?

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17325
    martinez
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Hej!
    Jag använde Bengts forskargrupps utmärkta excel-snurra när jag projekterade en stor solcellsinstallation för några år sedan. Då kändes det lämpligt att lämna det förifyllda värdet för elpris (1,4 kr/kWh), men sedan 2016 då räknesnurran kom till, och nu har det ju hänt en del.

    Jag ska räkna på en liten solcellsinstallation åt en kompis. Är medveten om alla förbehåll, osäkerheter osv osv, men undrar vad ni andra skulle föreslå för värde här? Vilket elområde man tillhör har väl också betydelse.. I just detta fall är det elområde SE2.

    #17326
    martinez
    Deltagare
    • Inlägg: 8
    #17365
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Svår fråga. Med de osäkerheter som finns vår omvärld tror jag inte att någon kan förutsäga framtida elpriser med någon större precision under en solcellsanläggnings livslängd. De indikationer som finns att tillgå för de närmaste åren är terminspriser för elhandel, som är avtal för framtida elhandel. Denna sida ger prognoser för resten av 2022 och 2023-2024 för de olika elområdena i Sverige: Elbolag 24 – Prognos av elpriset.

    Till elhandelspriset i ovanstående prognoser tillkommer energiskatt, pris för elöverföring och moms.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.