Två väderstreck på en MTTP

Hem Forum solceller Tekniker Två väderstreck på en MTTP

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10062
    Nogge
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!

    Jag undrar om min solcellsleverantör är helt ute och cyklar, och vad är nackdelen?

    Bakgrund:
    Jag har två tak och kommer sätta upp 8+8+15 solcellspaneler.
    Sträng 1: 8 kommer ligga i sydost, 27 graders vinkel, oskuggat
    Sträng 2: 8 kommer ligga i sydväst, 38 graders vinkel, tidvis skuggat
    Sträng 3: 15 kommer ligga i sydväst, 38 graders vinkel, tidvis skuggat

    Leverantören rekommenderar en Sunny Tripower med 2 MPPT (två ingågar per MPPT), en för sträng 1 och 2 och en för sträng 3. Jag blir fundersam på om det är rätt att lägga sträng ett och två i samma MPPT?
    Vad blir förlusten? Alternativet är att skaffa en extra omriktare till en sträng.

    Mvh Magnus, 10,23 kW.

    #10065
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är ur elproduktionssynvinkel inte optimalt att lägga sträng 1 och 2 på samma MPPT. Svårt att beräkna förlusten, som i första hand bestäms av skuggningen, då behövs en mera detaljerad studie för att göra en sådan beräkning.

    Produktionsförlusten ska ställas mot kostnaden för en extra växelriktare inklusive den extra installationskostnaden. Det är inte självklart att det lönar sig med en extra växelriktare.

    #10067
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Att blanda strängar med så olika väderstreck och förutsättningar är i min mening helt förkastligt. Lösningen för dig torde vara en riktar med 3 st separata mppt ingångar eller att du monterar ex solaredge separata optimerare på de 8+8 panelerna (finns en modell som kan användas ihop med en vanlig strängväxelriktare)

    #10093
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    @TM
    Vilka har 10 kW växelriktare med 3 MPPT:er? Ovanligt, de allra flesta växelriktare med denna effekt har bara 2 MPPT:er.

    För övrigt intressant exempel där det vore bra för köparen att se beräkningar av solelproduktion (inte helt trivialt med tanke på skuggningen) och jämförelse av kostnader för olika alternativ. Utan dessa fakta har köparen ingen möjlighet att göra en jämförelse av för- och nackdelar för de olika alternativen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.