Tacksam för respons

Hem Forum solceller Tekniker Tacksam för respons

Etiketter: 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17223
    Hujawei
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej!
    Har ett nytt system som jag tycker producerar för lite.

    1) Min växelriktare är på 6kw, mina paneler på 5kw. Vad jag läst mig till är detta inte optimalt men påverkar det produktionen eller är det bara bortkastade pengar?

    2) Under peak kan jag komma upp i 4,2 kw men oftast ca 3,8 kw under ca 30 min.

    Ibland kommer extremt korta hack i kurvan under max en minut på nästan 5 kw men det ser mer ut som en avvikelse.

    Paneler ligger på rad, lutning mellan ca 16-20 grader, syd/ost (lite mer syd än ost).

    Är detta normalt eller “orkar” inte panelerna få upp växelriktaren högre pga att det är lite feldimensionerat?

    #17231
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Moderna växelriktares verkningsgrad är ca 96-98%, vilket gör att man förlorar 2-4% av den elektriska effekten vid omvandlingen från likström till växelström i växelriktaren. Verkningsgraden beror något på vilken inspänning man har till växelriktaren, vilket visas i en del datablad. Om man har en inspänning som avviker från den nominella kan verkningsgraden bli lite lägre.

    Modulernas märkeffekt definieras vid en solinstrålning mot modulen på 1000 W/m2 och vid en solcelltemperatur på 25°C samt vid en ”air mass” 1,5, som motsvarar ett visst spektrum. I praktiken har man aldrig eller nästan aldrig dessa förhållanden. Sommartid blir solcelltemperaturen betydligt högre än 25°C när det är soliga dagar, temperaturen kan bli 50-70°C.

    Modulernas verkningsgrad minskar med ca 0,4% (värdet står i databladet för modulerna) per ökad grad över 25°C. Denna effekt och förlusterna i växelriktarna gör man att under soliga sommardagar alltid får en lägre effekt efter växelriktaren än den installerade moduleffekten. Därför brukar man vanligen välja en lägre effekt på växelriktaren än den installerade moduleffekten, för att få en lägre kostnad.

    Modulernas lutning, väderstreck och omgivning (träd, skuggning,…) kan påverka vilken högsta solinstrålning man får.

    Växelriktarens verkningsgrad beror lite på vilka effekter den jobbar vid. Vid mycket låga andelar av växelriktarens märkeffekt sjunker verkningsgraden. Överdimensionerar man växelriktaren kommer den oftare att jobba vid låga andelar av märkeffekten, vilket kan ge ett något lägre utbyte sett över ett år. Däremot bör en överdimensionering ge en minimal påverkan på den högsta effekten man får ut från växelriktaren.

    Om man har en dag med växlande molnighet kan reflektioner i molnkanten göra att man kortvarigt får en solinstrålning som är högre än 1000 W/m2 och när solen kommer fram bakom ett moln kan man väl tänka sig att solcelltemperaturen är något lägre än om det varit full sol hela tiden. Detta gör att man kortvarigt kan se ”spikar” med högre effekt. Det kan vara denna effekt du sett.

    För att mera säkert veta om din anläggning fungerar normalt skulle man behöva göra en kontrollmätning av vilken ström och spänning anläggningen ger. Det ska man överlåta åt någon som är kunnig eftersom det är livsfarliga spänningar och strömmar. Du kan väl höra med din leverantör.

    #17232
    Hujawei
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Tack för bra svar!

    Jag funderar på att lägga till tre paneler (400w) vertikalt på syd/ost-vägg med optimerare för att få lite produktion dels när det är snö och dels när solen står lågt. I perioder när dessa tre kommer vara de enda som producerar, tror du att de kommer orka få igång växelriktaren då?

    #17233
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du får kolla vilken inspänning som växelriktaren kräver. Om varje modul ger ca 40-45 V, beror på instrålning och temperatur, blir det bara ca 120-135 V för tre moduler.

    #17234
    Hujawei
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Har en Huawei 6kw och hittade detta:

    DC Startspänning (V): 200
    DC Spänningsintervall (V): 140-980

    Betyder det att växelriktaren inte tänker stiga upp ur sängen för mindre än 200 volt och att den går och lägger sig igen om det sjunker under 140v?

    Jag läste en annan tråd du skrev och i det exemplet har jag för mig att det var lägst 9 paneler som krävdes. Min projektledare nämnde 6 i min anläggning men de har inte haft så bra koll på mycket direkt.

    Men bara tre paneler igång kommer alltså inte ge något alls i stort sätt?

    #17235
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Din tolkning är riktig. Det krävs 200 V för att växelriktaren ska starta. När den väl startat kan den vara i drift ned till 140 V. Enbart tre moduler räcker alltså inte för att starta växelriktaren. Din leverantör har nog rätt i att du behöver sex moduler för att starta din växelriktare för att vara på säkra sidan. Eftersom din växelriktare har 600 V som nominell spänning kan man misstänka att verkningsgraden är lägre vid låga spänningar. Möjligen kan det gå att hitta en lösning med optimerare, där övriga moduler kan bidra till spänningen om de inte är snötäckta.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.