Sträng med paneler i ”nästan” samma riktning och vinkel?

Hem Forum solceller Tekniker Sträng med paneler i ”nästan” samma riktning och vinkel?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17124
    Emil
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej
    Planerar att installera en anläggning men funderar kring hur exakt vinkel/riktning paneler i samma sträng måste ha.
    Följande takytor är tänkta att montera paneler på.
    Tak1 söder 16paneler
    Tak2 söder 6 paneler
    Tak3 väster 14 paneler (7 på vardera sida av låg kupa, som kan ge delvis skugga på några paneler under tidig vår, sen höst och vinter)

    Tak 1,2,3 är på olika byggnader på samma tomt.

    Min tanke är att seriekoppla Tak1 och 2 i en sträng och lägga Tak3 i en egen sträng också den seriekopplad.
    Tänker mig en strängväxelriktare ex Fronius gen24… eller liknande, med två MPPT:er

    Till min fråga… är det ok att koppla tak1 och 2 seriekopplade till samma sträng om det skiljer någon grads lutning och riktning på taken, skiljer max 5 grader lutning och riktning?

    Skulle gärna slippa optimerade på panelerna om det inte är nödvändigt

    Om inte, eller finns det någon annan lösning som jag inte tänkt på?

    • Detta ämne redigerades för 1 år, 9 månader sedan av Emil.
    #17130
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om det skiljer bara några grader i lutning och väderstreck bör det få en försumbar inverkan på solelproduktion då modulernas ström-spänning-kurvorna kommer att ha snarlikt utseende. Om det är signifikant olika skuggning på de två taken kan det spela viss roll. Å andra sidan kan du spara in den extra kostnaden för optimerare och eventuell risk för fel på dem under livslängden, då det blir betydligt färre komponenter utan optimerare.

    #17142
    janbjo
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej, har en fundering i samma ämne.
    Om man har två tak där man funderar på att sätta solceller, ett i väst och ett i öst.
    Behöver de då vara på olika “strängar” eller hanterar bypassdioden att solen flyttar sig från öst till väst?

    Eller behövs rentav en optimerare i ett sådant scenario?

    Taklutningen är 42 grader

    /Jan

    #17143
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om det är ett tak mot väster och ett tak mot öster hanteras det enkelt genom ansluta vardera tak till varsin MPPT (maxeffektföljare) i växelriktaren. Växelriktaren hanterar därmed de olika taken som separata, av varandra oberoende, solcellssystem.

    Ett villkor är att strängarna med seriekopplade moduler på vardera tak ger en inspänning som passar för växelriktaren. Man behöver ett visst antal moduler för få tillräckligt hög spänning.

    Det är alltså inte nödvändigt med optimerare. Om taken har skuggning kan optimerare under vissa förutsättningar ge en produktionsfördel, vilket får vägas mot en högre investeringskostnad och ökad risk för framtida komponentfel, då det blir betydligt fler komponenter i systemet.

    #17147
    janbjo
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack för svar.
    Om man då skulle vilja ha även paneler på ett tak i rakt söderläge, då skulle man behöva en 3e MPPT (en för varje väderstreck) då om jag förstår rätt?
    Eller är det då man får börja med optimerare då växelriktare för vanliga villor normalt bara har 2st MPPTer?

    #17150
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ja, tre MPPT. Kan lösas med två växelriktare om man inte hittar en växelriktare med 3 MPPT eller optimerare.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.