Storlek växelriktare – Ekonomi

Hem Forum solceller Tekniker Storlek växelriktare – Ekonomi

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13722
    NickoSol
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej!

    Räknar på en anläggning på ca 11.5kWp med 3 sektioner (17 + 10 + 7), där 2 sektioner har samma väderstreck men olika tilt.

    Funderar på vilket som blir optimalast, dvs mest ekonomiskt:

    a) SolarEdge växelriktare på 10kW och optimerare på samtliga paneler.

    b) SolarEdge växelriktare på 15kW och optimerare på varannan panel.

    Mvh

    #13728
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om en sektion har ett annat väderstreck än de två övriga kommer de att ha sina respektive toppeffekter vid olika tidpunkter. Om det stämmer kommer 10 kW växelriktare utan vidare att räcka till. Även om så inte skulle vara fallet bör 10 kW räcka till. Eftersom panelerna har olika lutning kommer tiden för toppeffekten att variera något.

    Eftersom du verkar planerar udda antal paneler på två av sektionerna går det inte att använda optimerare för två paneler, då skulle man för ett par av optimerarna få paneler som har olika orientering och därmed olika spänning-ström-karakteristik, det är olämpligt. Optimerare från Solar Edge för två paneler kräver minst 15 kW växelriktare.

    #13729
    NickoSol
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Det stämmer. En 10kW räcker absolut till. Frågan var kanske lite luddigt utformad, men är det ekonomiskt fördelaktigt att köra en 15kW (som faktiskt är billigare) och halva antalet optimerare, än 10kW och dubbla antalet optimerare?

    Tack för svar.

    Jag vet att en 15kW “går igång” något senare och producerar över tid totalt sämre pga det, men går det att räkna hem den högre investeringen med dubbla antal optimerare och dyrare växeltiktare?

    Att man inte fick ha singelpanel till en dubbeloptimerare visste jag inte, men det antar jag att offertgivarna tänkt på och sätter singeloptimerare där (om det nu går).

    Man har föreslagit en 15kW just för att kunna dra ner på antalet optimerare i offerten.

    Färre saker på taket är också en av fördelarna.

    #13735
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    När det gäller ekonomin får du kolla med installatören vad de olika systemen kostar inklusive installation. Billigaste nyckelfärdiga anläggningen blir lönsammast.

    Det är också en fråga om du vill ha loggning på varje modul eller på varje par av moduler. Man ser inte data för vardera modul om man har en optimerare för två moduler.

    Det jag menade var att det var olämpligt att montera två moduler med olika väderstreck till en optimerare. Om man kan ha bara en modul i en optimerare gjord för två moduler har jag inte tänkt på tidigare, men det ska väl fungera då “MPPT operating range” börjar vid 12,5 V enligt specifikationen för P600 och P700.

    Däremot kan man inte blanda exempelvis P300 eller P350 optimerare (för en modul) med P600 eller P700 (för två moduler) i en sträng, se SolarEdge Power Optimizers Inter-compatibility – Europe and APAC.

    #13736
    NickoSol
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Tack för svar!
    Mycket intressant info på denna sajt för övrigt!!!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.