Solpaneler för bostadsrättsförening

Hem Forum solceller Övrigt Solpaneler för bostadsrättsförening

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14309
    GunnarValdemo
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej, jag är på jakt efter input angående bygge av solceller i en bostadsrättsförening.

    Bakgrunden är att vår årsstämma gav i uppdrag åt vår styrelse att utreda förutsättningarna för solceller på föreningens tak. Samtidigt så bestämdes att styrelsen ska utreda ett bygge av tak på våra garage, där översta däck för närvarande inte har tak. Utredningarna slogs i stort sett ihop eftersom det antogs finnas synergier. Utredningen sköttes av en oberoende konsult som överlämnade utredningen i en rapport till styrelsen. Styrelsen vägrar lämna ut utredningen av oklar anledning, så jag vet inte vad som står där, och gör vad jag kan får att ändå få tag i den.

    Nu har styrelsen ganska plötsligt bestämt att de bara vill bygga garagetak utan solceller, och låta det bli en fråga för framtiden med följande motivering.

    “När det gäller solpaneler så har styrelsen utrett med hjälp av leverantörer och oberoende konsulter och kommit fram till att vi bör avstå från att installera solpaneler i nuläget. Motiven är att det kräver en investering på ca 3,4 milj kr utöver själva taket, risk för att lönsamhet inte kan uppnås inom de närmaste 15 åren, tveksam kvalité på dagens “billiga paneler”, stor risk för skadegörelse när de placeras lågt, osäkra ekonomiska villkor och enligt besked från Länsstyrelsen kommer inte den bidragsansökan vi lämnat in att behandlas förrän tidigast om ett år.
    Installation av solpaneler får hänskjutas till ett särskilt projekt och då är det bättre att undersöka om hustaken är ett bättre alternativ.”

    Någon med erfarenhet eller kunskap som kan kommentera deras anledningar? Eftersom de vägrar lämna ut rapporten samtidigt som de driver en tydlig linje så är jag rädd att de feltolkar eller överdriver de risker som eventuellt tas upp, till förmån till att få taket byggt så fort som möjligt. Jag är själv rädd att två separata projekt (garagetak + plus solceller senare) riskerar att bli betydligt dyrare, men att de inte förstår eller bryr sig om det, eftersom de har fullt fokus på att få tak över sina bilar innan nästa vinter.

    #14329
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    När det gäller investeringsstödet för solceller, som idag är på 20% av investeringskostnaden, förbinder man sig inte till någonting om man lämnar in en ansökan till länsstyrelsen. Ur den synvinkeln vinner man inget på att vänta. Om man söker idag får man visserligen vänta till nästa år för att få stödet beviljat, om det finns tillräckligt utrymme i budgeten för investeringsstödet under nästa år. Enligt nuvarande förordning om investeringsstöd måste installationen var slutförd senast 31 december 2020. Efter 2020 är det oklart om det kommer att finnas något investeringsstöd, så väntar man något år med ansökan finns risken att man blir utan, vilket ger en sämre ekonomi.

    Möjligen kommer något nytt stöd, men hur det skulle utformas för BRF:er är oklart. Exempelvis har ett solROT diskuterats, men idag kan en BRF inte få ROT-avdrag för installation av solceller. Möjligen kommer investeringsstödet i sådana fall att finnas kvar för de som inte kan på ROT-bidrag, men om detta vet vi inget med säkerhet idag.

    Om ni ändå ska sätta tak på garaget finns självklart synergier att samtidigt montera solceller, då exempelvis säkerhetsanordningar för takarbete redan finns på plats för takinstallationen.

    “Tveksam kvalité på dagens ‘billiga paneler'” är ett okunnigt nonsens-argument. Om man köper paneler från någon av de stora tillverkarna ska det inte vara något problem. Panelerna har en 25(-30)-årig effektgaranti. Senast idag fick vi höra på Solelmässan att Sonnenstorm Fabrik under 25 år haft i genomsnitt 0,02% i ”claim rate” (garantiärenden på grund av modulfel) = 2 av 10 000 paneler. Samma siffra har jag nyligen hört i andra hand från stor tysk grossist.

    ”Stor risk för skadegörelse när de placeras lågt”. Finns såvitt jag vet ingen utörlig statistik på skadegörelse av solcellsmoduler i Sverige. I rapporten ”Erfarenheter från medelstora solcellsinstallationer på byggnader” uppges 2 av 36 svarande haft skadegörelse i form av stenkastning och ungdomar som varit på taket. Riskerna är rimligen störst för markplacerade solceller, där man brukar hägna in solcellsparker. Beror väl också på hur synliga solcellerna skulle vara på garagetaket, vilken höjd taket har och om det är område som allmänt har problem med skadegörelse. I rapporten uppges att man informerat ungdomar med gott resultat, här borde Greta Thunberg-trenden vara till god nytta.

    För att kunna bedöma ekonomin behövs kännedom om en del indata. 15 år återbetalningstid kan vara rimligt. Därefter nästan gratis el från solcellerna. Vilken lönsamhet har ett garagetak utan solceller kan man undra?

    Stå på dig och be att få ut rapporten från den utredning som gjorts. Som medlem i BRF:n har du varit med och betalt utredningen, så det är minst sagt märkligt om du inte skulle få ta del av den.

    Läs även Bebo:s “Solceller för bostadsrättsföreningar – En guide“.

    #14330
    GunnarValdemo
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej Bengt!

    Enormt stort tack för ditt svar! Jag ska läsa på de olika guiderna och ta med mig de sakerna du skriver, väldigt bra input och material! Och sedan ska jag försöka mitt bästa att få med mig i första hand styrelsen på det här, och annars föreningens medlemmar.

    Igen ett jättestort tack!

    #15196
    GunnarValdemo
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej Bengt,
    Jag vill bara ännu en gång tacka för ditt svar här! Bostadsrättsföreningen fick tillslut inte bygglov för garagetaken (trots positivt förhandsbesked), och då föll liksom hela frågan. Nu har vi gott om pengar för framtida investeringar, och min förhoppning är att det ändå blir solceller i föreningen på hustaken, som egentligen var tanken från början innan det blev känt att det var garagetak var i antågande.

    #15238
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vad var motiveringen till att bygglov inte beviljades? Det kan inte vara så vanligt att man nekas bygglov, med tanke på att man lättade på bygglovsreglerna för två år sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.