Solceller som inte levererar enl offert

Hem Forum solceller Övrigt Solceller som inte levererar enl offert

Etiketter: 

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13624
    ErikA
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej Bengt, tack för ditt svar, men ändå inte.
    Rent krast. Kan min taklutning påverkar så mycket att maxeffekt endast når upp i 7.5 istället för 10. (förstår om det ej kan bli exakt 10 men borde väl kunna vara närmare 10?)
    Just taklutning är det enda jag kan komma ska vara något negativt i min anläggning. Annars är det som sagt rakt i söder och ingen skuggning mitt på dagen.

    Mvh Erik

    #13625
    ErikA
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Kan väl kanske tillägga att Anläggning var inte av billigare slaget då jag kostade på lite dyrare växelriktire samt något dyrare panaler. så slutade det på 195 000. Sen fick jag såklart bidrag efter det på 30%.

    Mvh Erik

    #13644
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Din fråga är mer komplicerad än man skulle kunna tro och utan mer info går det inte att ge något entydigt svar. Det fick mig i alla fall att skriva inlägget “Vad påverkar effekten hos en solcellsanläggning?“.

    #14009
    goran
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt
    Har nyligen startat upp en anläggning med 42 solpaneler x 300 w = 12.600 W.
    Men den bryter hela tiden av effekten till ca 10045w.
    Jag kan stå och se när solen lämna ett moln och då visar det över 12000 w men direkt (någon sekund) efter går det ner till ca 10045W.
    När jag kollade växelrikateren står det Rated AC pover 10kwh. Nominell växelström 10 kwh vilket jag tolkar som som max eller märkeffekt.
    Jag har påtalat detta för leverantören att jag fått en för liten växelriktare men dom skyller bara på allt annat.

    Systemet jag köpte byggdes på med ett antal solpaneler för att fylla taket vilket jag ville men då ska jag väl också kunna nyttja dessa fullt ut ?
    Jag har bra förhållande med 38 graders tak i syd-syd/väst.

    Hur går jag vidare ?

    #14010
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du behöver inte vara så oroad, det hela verkar vara i sin ordning.
    En solcellsanläggnings märkeffekt definieras vid en solinstrålning på 1000 W/m2 och en solcelltemperatur på 25°C. I praktiken har man i stort sett aldrig dessa förhållanden. På sommaren med full solinstrålning blir solcelltemperatur betydligt högre, kan bli 60-70°C och då sjunker verkningsgraden. För kiselsolceller sjunker verkningsgraden med ca 0,4%/°C när man överstiger 25°C. Man har dessutom förluster i växelriktaren, i DC-kablar och man använder därför vanligen lägre effekt (AC) på växelriktaren än märkeffekten (DC) för solcellsmodulerna. Det blir en billigare växelriktare och den kommer att jobba med lite högre verkningsgrad, eftersom den sjunker vid de lägsta effekterna. Se även inlägget Vad påverkar effekten hos en solcellsanläggning?.

    Solsintrålningen kan mycket kortvarigt bli högre än 1000 W/m2 vid växlande molnighet på grund av reflektion i molnkanterna, men det är så korta tider att det är försumbart om man tittar över ett års tid.

    Jag gjorde en beräkning med PVGIS med databas ERA5 för solinstrålning för år 2016, med taklutning 38 grader, tak åt SSV i Västerås och installerad effekt 12,6 kW. Den högsta effekten under ett år blev ca 10,8 kW. Växelriktaren kommer i ditt fall att begränsa uteffekten till 10 kW. Du förlorar därmed lite effekt under några timmar under året. Under detta år blev det under 11 timmar och den förlorade effekten blev 3 kWh, så det är försumbart. Det kan bli lite andra värden för andra orter och andra år.

    Det viktiga att titta på är snarare för mycket solcellsanläggningen producerar under ett år, där man brukar använda jämförelsetalet kWh/kW för det årliga utbytet.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Bengt.
    #14614
    goran
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt o tack för ditt svar 14010

    Nu har snart 1 år gått och produktionen var igår 7000 kWh. Max 1000 kWh till beräknar jag att det blir.
    Vad kan jag förvänta mig att min anläggning på 12600W ska producera på ett år. Monterad i syd-syd/väst 37 graders tak med måttliga skuggor.

    Jag tycker det är för lite o tittar nu på att byta växelriktare mot en som klara 3 slingor för jag möjlighet att montera 18 paneler till. Har du förslag på växelriktare med 3 slingor?

    Med vänlig hälsning,
    Göran

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.