Solceller på kyrktak

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17947
    Johan_Bagge
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Se hemsidan
    http://www.kyrksolel.se

    Svenska kyrkan har mycket höga ideal om miljö, hållbarhet, klimat m.m. Men det är (nästan) omöjligt att få tillstånd att sätta upp solceller på kyrktak. Vanligen är det länsstyrelserna som sätter stopp med argumentet att så förment kulturhistoriska byggnader knappast får vidröras, ännu mindre sätta upp (fula) solceller.

    Detta trots att helsvarta paneler med klämfäste på falsat plåttak, som det mycket ofta gäller, knappast syns och inte gör någon åverkan alls. Klart det finns kyrkor där det är olämpligt, men många av Sveriges 1800-talskyrkor är s.k. Tegnérkyrkor av just den typ som är osedvanligt lämpade. Stora sydvända tak med falsat svart takplåt. Förbrukar mycket energi i uppvärmning.

    Inte minst viktigt, de vore tydliga bevis på att kyrkan även praktiskt vill leva upp till sina fina uttalanden.

    Denna fråga vill jag driva, och har skapat ovanstående hemsida som bara behandlar just detta ämne.

    Johan Bagge
    Östra Vikbolandets pastorat, Linköpings stift

    #17976
    Gosta
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Johan,
    Bor i ett kulturskyddat hus i Trelleborgs kommun och sökte bygglov för solceller i slutet av 2019.
    Inför mötet med bygglovsarkitekten hade jag förberett mig med bilder på objekt som fått bygglov för paneler på taket. Dom var:
    Stockholms slott, 1 000 kvm, bild på när kungen lägger en panel
    Stuguns kyrka, den första kyrkan i landet byggd före 1940, som fått montera upp solceller på taket. Enligt Länsstyrelsen kommer “den negativa påverkan på det kulturhistoriska värdet att bli mindre än vinningen av att producera grön el”.
    Virke kyrka, Kävlinge församling
    Metodistkyrkan i Eksjö
    Med bilderna och länsstyrelsens motivering ovan, fick jag bygglov.
    Detta var som sagt 2019 så det finns säkert fler kyrkor som fått lov fram till idag och du känner kanske redan till alla dessa objekt.
    Gösta

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.