Skattesubvention, mikroproduktion, olika säkringar

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Skattesubvention, mikroproduktion, olika säkringar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17098
    energierik
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej, jag är på g med en markanläggning hemma. Trolig total storlek ca 20-25 kwp.

    Fråga 1
    Har förstått att reglerna kring att man måste vara nettoproducent har tagits bort och att jag inte går miste om skattesubventionen även om jag säljer mer än jag köper, det är väl korrekt?

    Fråga 2
    Jag har tänkt bygga i tryckat på mark. Antingen tvåraders liggande eller enraders stående, har nån bra tips om fördelar/nackdelar på respektive lösning där?

    Fråga 3
    Jag vill ha högre säkring till solcellerna än jag behöver för mina inköp, hörde nånstand att man kan kräva det av nätbolaget (i mitt fall ellevio), utan att man behöver betala för högre säkringsnivå? Stämmer?

    #17100
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    1. Skattereduktionen för överskottsel som matas in till nätet är inte kopplad till om man är nettoproducent eller inte. Man kan få skattereduktion för upp till 30 000 kWh per år eller för högst så mycket el som man köper under ett år, oavsett om man är nettoproducent eller inte. Nettoproducent hade att göra med om man riskerade att få betala en årlig kostnad för inmatningsabonnemanget eller inte.

    2. ETC har byggt med trästativ i deras solcellspark i Katrineholm. Kolla med dem vilka erfarenheter de har.

    3. Under vissa förutsättningar kan du ha en högre servissäkring för inmatad överskottsel till nätet än den säkring du har för köpt el. Du får prata med din nätägare om det är möjligt i ditt fall.

    #17107
    energierik
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    tack Bengt!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.