Skattereduktion/Mikroproducent

Hem Forum solceller Ekonomi Skattereduktion/Mikroproducent

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10418
    tony
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har under en längre tid försökt sökt fram information gällande vad som räknas som mikroproducent. Har i dagsläget ett jordbruk/lantbruk som drivs som företag. Huvudsäkringen är på 160 A. Som jag förstår har endast mikroproducenter rätt till skattereduktion om inte huvudsäkringen överstiger 100 A.

    Om anläggningen som jag är tänkt att installera inte överstiger 100 A är jag då mikroproducent.

    / Tony

    #10421
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Mikroproducent är inget entydigt ord. Det betyder olika saker i olika sammanhang. Inte ens stavningen är entydig…, såg just stavningen microproducent på en nätägares hemsida.

    Skattereduktion för överskottsel som matas in till nätet kan man få som mest för så många kWh el man köper, men max 30 000 kWh, om man har högst 100 A säkring i anslutningspunkten. Om du har 160 A i anslutningspunkten kan du alltså inte få någon skattereduktion.

    Enligt ellagen 4 Kap. §10 får nätbolaget inte ta betalt för inmatningsabonnemang eller eventuellt elmätarbyte när man installerar en solcellsanläggning om man är nettokonsument per kalenderår, har högst 63 A säkringsabonnemang och den inmatade effekten är högst 43,5 kW. I ellagen använder man inte mikroproducent utan kallar det “mindre produktionsanläggning”.

    Om du skulle ha 100 A säkring i anslutningspunkten kan du alltså få skattereduktion men också bli tvungen att betala för ett elmätarbyte och inmatningsabonnemang, vars pris varierar mellan olika nätägare. Hos Mälarenergi kostar ett inmatningsabonnemang 1 620 kr/år, exklusive moms.

    Småskalig elproduktion är ett annat begrepp som förekommer och då menar man vanligen anläggningar med effekt på mindre än 1 500 kW. I IVA:s rapport “Skatter och subventioner vid elproduktion – En specialstudie“ som kom i oktober i år har man snurrat till det ytterligare genom att småskalig elproduktion betyder olika saker för olika kraftslag…

    • Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Bengt.
    #10427
    tony
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack så mycket för ditt svar Bengt.
    Utan skattereduktion så blir kalkylen ganska svag om hälften av min produktion går som överskott ut på elnätet.

    Tänker jag rätt med dessa siffror? (Siffror tagen från denna blogg)

    Anläggningens storlek: 146,8 kW
    Förväntad produktion: 132.000 kWh/år
    Egenanvänd el: ca 50% =66.000 kWh/år (lågt räknat)
    Överskott: 66.000 kWh/år

    Kalkyl

    Egenanvänd el (besparing) 66.000 kWh * 1,09 kr = 71.940 kr/år

    Elpris 35,05 öre/kWh exkl. moms
    Elöverföring 20.80 öre/kWh exkl. moms
    Energiskatt 29,40 öre/kWh exkl. moms
    Energiskatt (Lantbruk) 0,50 öre/kWh exkl. moms

    Överskott av el, försäljning 66.000 kWh * 0,49 kr = 32.340 kr/år.

    Såld el 26,1 öre/kWh exkl. moms
    Elcertifikat (medel) 18,3 öre/kWh exkl. moms
    Urspungsgarantier 0,50 öre/kWh exkl. moms
    Energiersättning 5,00 öre/kWh exkl. moms

    Tackar för samtliga tips och kommenterar om hur man ska tänka.

    / Tony

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.