Produktion över dygnet oilka väderstreck

Hem Forum solceller Övrigt Produktion över dygnet oilka väderstreck

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14837
    Anders73
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej

    Jag undrar om det finns någon information hur dygnsproduktionen, uppdelat per timma ser ut för solcellsanläggningar i mellanSverige där solceller placerats i ostläge, söderläge respektive västläge? Tex vid ostläge, när börjar och slutar produtkion över en dag i tex maj

    Mvh
    Anders

    #14838
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Går att göra med ett simuleringsprogram. Kan vara en intressant idé, ska försöka få till ett inlägg. Just nu har det dock varit extremt mycket arbete efter stängning av fysisk undervisning och salstentamen vid Mälardalens högskola i förra veckan, liksom vid andra högskolor och universitet, så det kan ta ett litet tag.

    #14840
    Anders73
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt,

    Tack för svaret! Vilket simueringsprogram hade du tänkt dig? Jag hade också en fundering om montering på platta tak. Läste för ett tag sedan att avståndet mellan panelrader bör motsvara ungefär 3 gånger höjden. Detta betyder att för liggande moduler (1X1.66) som vinklas upp 25 grader mot horisontalplanet behövs ett avstånd på 1.2 – 1.3 meter mellan raderna för att undvika skuggning. Är dett en relevant formel anser du?

    #14873
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I inlägget Solelproduktion under ett dygn i olika väderstreck? gjorde jag två diagram för en solig och mulen dag i juni i söder, väster och öster.

    När det gäller installationer på platta tak kan man överväga en installation med låg vinkel och modulerna vända mot öster och väster, se bild från Gavlehov i inlägget Bygglov solceller – tamt förslag från Boverket.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.