Paneler i Öst och Väst

Hem Forum solceller Tekniker Paneler i Öst och Väst

Etiketter: , ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9972
    Laban
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt

    Tack för en bra och informativ sida. Jag funderar på att investera i en solcellsanläggning med följande förutsättningar.
    Mina taksidor ligger i princip rakt i öst – väst (västra sidan är någon grad mer mot syd och östra motsvarande vridning mot norr).
    Lutningen är 27gr.
    Ingen skuggning.
    Stockholm.
    Jag har plats för 70m^2 på västra taket och ca 35m^2 på det östra.
    Är det smart att i mitt fall fördela panelerna symetriskt på öst och västsidan (t.ex. 35/35m^2)?

    Om man har en symetrisk fördelning av panelerna borde man få ett smalare effektspann i produktionen jämfört med att ha 70m^2 på en sida. En mindre växleriktare kan i så fall väljas.
    Fördelen med detta borde är att växelriktaren blir billigare i inköp (och att byta ut när den går sönder) samt att verkningsgraden borde vara bättre eftersom den då jobbar längre tid i ett optimerat område.

    Det bygger på att man har ca 50% (av max) effekt när solen står rakt i syd på en panel som är monterad rakt i öst. Lutningen på mitt tak är ganska låg vilket väl gör att man får > 50% av max effekt i rakt sydlig riktning? Men kan kan ju i så fall dimensionera växelriktaren så att den klarar 2*P(sol_rakt_från_syd) förutsatt att 2*P(sol_från_syd) > P max

    Vad tror du om ovan resonemang?

    Vet du om det finns något bra verktyg för att räkna ut den procentuella effekten av max vid rakt sydlig sol som funktion av takvinkeln?

    Lars

    #9973
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I runda slängar får du teoretiskt 1000 kWh/kW och år på ett tak med 27 graders lutning i Stockholm om det är rakt mot söder och utan skuggning. Om taket istället är rakt mot väster eller öster får du i runda tal 800 kWh/kW och år.

    Du måste använda en växelriktare med två MPPT (Maximum Power Point Tracker) om du har system med två olika väderstreck, alternativt ha “power optimizers” på varje modul (högre investeringskostnad och som inte gör någon direkt energinytta på ett oskuggat tak).

    Ett lättanvänt gratisverktyg för att beräkna årsutbytet är PVGIS som kan användas för överslagsberäkningar. Under Länkar – Beräkningsprogram finns tips om flera andra program. PVSYST är sannolikt det mest använda, men det är ett program man får betala för.

    Det finns också dimensioneringsverktyg för solcellssystem på de flesta växelriktarleverantörers hemsidor. Exempelvis SMA:s Sunny Design, där du får hjälp att hitta lämplig växelriktare.

    #10077
    Lars I
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Vi satte i våras upp en anläggning med 10 paneler mot öster och 10 mot väster. Taklutning ca 30 grader. Panelerna är på 280 W/st, så sammanlagd maxeffekt är 5,6 kW. Vi använder en växelriktare med maxeffekt 4,5 kW och har två MPPT. Än så länge har vi inte kommit över maxeffekten.
    Utbytet har varit ca 10% mindre än vår referensanläggning 45 grader med rakt söderläge. Vi är mycket nöjda och rekommenderar öst/väst med flack lutning.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.