Nätbegränsning

Hem Forum solceller Övrigt Nätbegränsning

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16434
    Tikko
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Har installerat solceller under sommaren. Nätägaren, EOn; säger att jag inte får leverera på full effekt för dom måste förstärka nätet. Anläggningen är på 17 kW och nu får jag bara leverera ut max 7 kW. EOn uppger att det inte är min ledning utan “någon annanstans” det måste förstärkas. Ska bli klart i oktober, då ljuset är borta och snön kommer….Får själv inte ihop det. Om jag levererar el borde ju EOn inte behöva leverera så mycket, varvid det inte bör behövas någon “förstärkning”. Någon som har bra koll på detta?
    Installatören har nu kopplat ur halva systemet, för att inte gå över 7 kW, men det innebär ju att då det produceras mindre så nyttjar jag ju bara halva systemet. Finns det något bättre sätt att begränsa utgående effekt?

    #16435
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Den inmatade effekten till nätet brukar gå att begränsas i växelriktaren. Om den möjligheten finns är det en enklare lösning.

    #16436
    Tikko
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    ok – tack. Ska prata med installatören. Kan det vara relevant det EOn säger att dom inte kan ta emot full effekt?

    #16438
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Efter föranmälan gör nätägaren en bedömning av varje fall. Det är de som bestämmer vad de tycker är möjligt att installera i deras elnät. Hänger väl på vad nätet är dimensionerat för från början då det bara var frågan om mata ut el till kunderna. 7 kW som högsta inmatning till nätet låter rätt lågt. Tänker att med exempelvis 16 A säkring bör nätet klara 16 A*230 V*3 faser/1000 = 11 kW.

    Blev sent svar då jag bara hade tillgång till mobiltelefon och med den gick det inte att logga in därför att man vid frågan man får vid inloggningen måste ange ett svar med tre-fyra tecken och det blev stopp efter det att jag skrivit en två tecken, vilket var oväntat.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.