Montera på ett eller två tak?

Hem Forum solceller Tekniker Montera på ett eller två tak?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13742
    gusten
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej
    Jag planerar följande anläggning
    13x300w paneler i sydostlig riktning och 8x300w i syd-sydvästlg riktning =6.3kW till detta växelriktare Fronius symo 6.0. Jag har möjlighet att, om än lite trångt, att lägga de sistnämnda 8 panelerna på samma tak som de 13 panelerna, d.vs. åt sydost. Min fråga:
    Är det någon fördel att ha alla paneler på samma tak ex. utifrån effektiviteten på växelriktaren, eller är det bättre att utnyttja taket som är riktat något mer åt syd eller är det ingen större skillnad?

    #13744
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Fronius 6.0 liksom andra växelriktare i denna effektklass har två MPPT:er (maxeffektföljare) och det betyder att man kan se de strängar man ansluter till dessa som två separata system. Det går därför utmärkt att sätta panelerna på olika tak så länge man ansluter strängarna från de två olika taken till varsin MPPT.

    Genom att ha panelerna på olika tak blir produktionskurvan jämnare över dagen och möjligheten ökar för att ha en högre egenanvändning. Om de två taken har ungefär samma avvikelse från söder ger det ingen direkt produktionsfördel att montera alla panelerna på ett av taken, eftersom det blir marginell skillnad i solelproduktion mellan taken.

    #13747
    gusten
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack för snabbt svar, då gör jag som jag tänkt från början, två tak.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.