Mikroproducent eller

Hem Forum solceller Ekonomi Mikroproducent eller

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13379
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Jag pratade med min granne idag (som just nu håller på att få solceller installerade) han sa att man skulle kolla så att men inte producerar mer än man använder för då är man inte längre mikroproducent.

    Kan någon reda ut vad som gäller här?

    Jörgen

    • Detta ämne redigerades för 5 år, 1 månad sedan av krassegrand.
    #13396
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det finns ingen enhetlig definition av mikroproducent så jag brukar aldrig använda det ordet.

    I ellagen står det så här:
    “En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen. Detta gäller dock bara om elanvändaren under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.”

    Om man är nettoproducent under ett år har nätbolaget rätt att ta ut en avgift för inmatningsabonnemanget och det sänker ekonomin. Kostar exempelvis 2 025 kr/år, inklusive moms, hos Mälarenergi. Men det är inte alla nätbolag som tar ut denna abonnemangsavgift, så det är bäst att kolla med sitt nätbolag.

    Det finns ett förslag om lagändring att ta bort kravet på nettokonsument, men om och när det i sådana fall skulle genomföras är oklart. Det vore en välgärning om kravet på nettokonsument kunde tas bort. Har man ett bra tak och vill utnyttja hela taket för solelproduktion bör man kunna göra det utan att drabbas av några extra pålagor för att man råkar bli nettoproducent.

    #13397
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Ok, men på ett år kommer jag nog aldrig att producera mer än jag använder.

    Tack för infon.
    Jörgen

    #13588
    gafeta
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej,
    Även om jag har försökt förstå detta så lyckas jag inte.
    Jag är bestämt att lägga solceller på taket vid takbyte denna våren gärna över hela ytan.
    Har fått redan en del offerter från olika leverantörer och de flesta rekommenderar en anläggning på mellan 6-8Kw och avråder större anläggningar, fast på taket finns det plats för 14-17Kw. Min årliga konsumtion är relativ låg och ligger på max 6-7000Kw. Och måste säkra upp från 16 till 20/25 som innebär en extra kostnad. Jag förstår att det blir ett rejält överskott, men vad är det som är nackdelen rent ekonmiskt? Skulle du kunna hänvisa till några räkneexempel?
    Tack på förhand.

    #13589
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vi har Vattenfall som nätägare. Där kostar ett 16A abonnemang 4 330 kr/år efter de senaste årens rejäla höjningar. 20A och 25A kostar 6 050 kr/år respektive 7 570 kr/år.

    Om du fyller taket blir du en nettoproducent av el, du kommer att producera mer el än du använder. Det innebär att nätbolaget med dagens skrivning i ellagen har rätt att ta ut en årlig kostnad för det inmatningsabonnemang man behöver när man börjar sälja sitt överskott av el. Hur mycket det kostar beror på vilken nätägare man har. Det är inte säkert att alla nätägare tar ut denna kostnad, fastän man har rätt till det. Fråga din nätägare hur de gör och vad det kostar Det finns ett förslag att man ska ta bort kravet på att man måste vara nettokonsument av el för att slippa betala inmatningsabonnemang, men när och om det skulle träda i kraft är oklart.

    För att summera det hela kan det bli ökade fasta kostnader på flera tusen kronor per år om du höjer din säkring och blir nettoproducent. Detta ska ställas mot de ökade intäkterna. Nästan all (80-90%?) den tillkommande elproduktionen för den större solcellsinstallationen skulle bli ett överskott som matas in till nätet. Du kommer förmodligen att få ett så stort överskott att du inte skulle kunna få skattereduktion för riktigt hela överskottet, eftersom skattereduktion är maximerad till högst för så mycket el man köper under ett år.

    Det behövs mera data för att kunna beräkna lönsamheten i detalj: pris för höjt säkringsabonnemang, pris för inmatningsabonnemang och man behöver göra en beräkning av elproduktionen och hur stort överskottet blir. Det är sådant som en bra installatör borde klara av eller också får du räkna själv. Denna ekonomi kan ställas mot hur man värderar att det blir snyggare att fylla taket med solceller och att priset per kW för solcellsanläggningen sannolikt blir lägre om du fyller taket.

    #13591
    gafeta
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack Bengt.
    Mycket enklare med ditt exempel.
    Ska kolla eventuella kostnaderna för inmatning med mitt nätbolag och även med skatteverket, då borde det vara ganska klart om det blir lönsamt.

    #13592
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vet inte om du har så stor nytta av att kontakta Skatteverket, de är inte inblandade i lönsamhetsuppskattningen annat än de kan tala om reglerna för skattereduktionen för överskottsel som matas in till nätet, som finns på deras sida Mikroproduktion av förnybar el – privatbostad.

    #13707
    slinenur
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    I Ellag 1997:857 definieras de villkor som gäller för att man ska räknas som mikroproducent. Bland annat stipuleras, som sagts ovan, att man inte får sälja mer el än man köper. Med anledning härav har jag följande frågor:
    • Hur räknar man, utifrån sin kända genomsnittsförbrukning, ut hur många kilowatt man kan installera utan att riskera att man kommer att sälja mer än man köper? Finns det någon formel för hur man ska räkna ut detta med hänsyn tagen till alla påverkande parametrar?

    Vad jag förstår, så bör man, om man har en snittförbrukning på 10 000 kWh per år, kunna installera åtminstone 10 kW (kanske 11 kW) utan att riskera att man säljer mer än man köper, eftersom man i verkligheten aldrig når upp till panelernas märkeffekt.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 12 månader sedan av slinenur.
    #13712
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om du med en solcellsanläggning producerar mindre än vad din elanvändning var före köpet av solcellsanläggningen blir du nettokonsument av el. Om du exempelvis köpte 10 000 kWh/år före installationen, kan du producera upp till 10 000 kWh/år utan att bli nettoproducent, oavsett vilken egenanvändning du får. Det kan uttryckas så här:

    Solelproduktion = Egenanvändning + Överskott
    Köpt el efter = Köpt el före – Egenanvändning = Köpt el före – (Solelproduktion – Överskott) = Köpt el före – Solelproduktion + Överskott.
    Köpt el efter får vara högst så stort som överskottet. Sätter vi Köpt el efter = Överskott i formeln ovan, ger det att Solelproduktion får vara högst så stor som Köpt el före.

    Exempel: Om du producerar 10 000 kWh solel per år och egenanvändning är 3 000 kWh ger det att överskottet blir 7 000 kWh. Mängden köpt el efter installationen blir 10 000 kWh – 3000 kWh = 7000 kWh.

    Solelproduktionen är ca 800 – 1 100 kWh/kW, beroende på var man bor i Sverige, om man har ett hyggligt läge för solceller, under ett år med normal solinstrålning. Man kan i förväg beräkna solelproduktion per installerad kW, vilket ger hur stor effekt man kan installera.

    Då både elanvändning och solelproduktionen kan variera mellan olika år ska man väl inte lägga sig precis på gränsen, utan se till att man har lite marginal.

    Vi hoppas också att man snart tar bort kravet på man måste vara nettokonsument för att slippa kostnaden för inmatningsabonnemanget. Vi vill att lämpliga takytor ska utnyttjas på bästa möjliga sätt för solceller och då ska vi inte ha en regel som sätter krokben för det.

    #14932
    greengurkan
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag skrev ett mail till Infrastrukturdepartementet där jag föreslog att de skulle ta bort punkten om att man som Mikroproducent måste köpa mer el än man säljer.

    Här är svaret jag fick idag,

    Hej Magnus!

    Tack för brevet till Infrastrukturdepartementet. Jag arbetar på Infrastrukturdepartementets kommunikationssekretariat och hjälper våra statsråd att hantera en del av alla de brev de får. Jag beklagar att svaret har dröjt.

    Det finns ett förslag i Ds 2017:44 Elmarknadslag, s. 178-180, som överensstämmer med det förslag som du föreslår. Planen är preliminärt att regeringen ska arbeta vidare med detta förslag men vi kan för tillfället inte säga när detta kommer att ske. Jag beklagar att vi inte kan ge dig något säkert besked om detta.

    Med vänlig hälsning

    Elisabet Holm
    Regeringskansliet
    Infrastrukturdepartementet
    103 33 Stockholm
    08-405 10 00

    http://www.regeringen.se
    =========================

    #14949
    Sven-Erik
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt
    Jag äger två installationer med solpaneler på vardera 81,5 kw och 95.0 kw.
    De ligger geografiskt åtskilda med olika fastighetsbeteckningar.
    Har jag då rätt till skattebidrag för båda.
    Alltså 2 x 18000 = 36,000SEK
    mvh
    Sven-Erik

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.