Mikroproducent

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13303
    Pelot
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Är det någon som vet vad som hänt med regeringens proposition om att ändra ellagstiftningens definition på mikroproducent så att den och skattelagstiftningens definition är samstämmig? Svensk Solenergi skrev ett långt remissvar där man föreslog i enighet med utredningen att kravet på att man ska vara nettokonsument under ett kalenderår skulle tas bort. Men hur har det blivit, någon som vet? Vad gäller?

    #13305
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det har inte gjorts några lagändringar ännu vad jag vet. Då regeringsfrågan inte är avgjord ännu går väl saker och ting lite i stå kan man misstänka.

    #14341
    neken
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Är nybliven ägare till ett solcellanläggning och under upphandlingsfasen så försökte jag sätta mig in i allt som gällde. Det som riktigt stack ut var att man som Microproducent måste vara nettokonsument. Verkar ju helt korkat och gör (som i mitt fall) att man inte installerar allt man kan.
    Varför finns denna restriktion? Ur ett samhällsperspektiv borde vi ju producera så mycket vi kan. Verkar ju helt obegripligt.

    #14342
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Man måste inte vara nettokonsument. Man får vara nettoproducent. Men nätägaren har då rätt att ta ut en årlig fast avgift för inmatningsabonnemanget. Det är dock inte alla nätägare som tar ut den avgiften, så kolla med din nätägare hur de gör och återkom gärna med deras svar, så fler får veta hur din nätägare gör.

    Möjligheten att slippa avgiften för inmatningsabonnemanget infördes i ellagen först i april 2010. Jag vet inte varför man skrev in Ellagen att man måste vara nettokonsument för att slippa avgiften för inmatningsabonnemanget. Men det var då en extremt viktig lagändring för att främja solcellsinstallationer på småhus. Utan denna lagändring hade vi inte sett den stora utbyggnad av solcellsanläggningar på småhus vi har fått sedan dess tror jag.

    Jag gjorde ett solcellsprojekt 2005 när jag jobbade på ABB Corporate Research, som sett i efterhand är detta ett av de viktigaste solcellsprojekt jag gjort… Den installerade anläggningen vid ABB var den första som matade in all el till nätet. Ingen verkade ha tänkt på att kostnaden för inmatningsabonnemanget gjorde det ekonomiskt omöjligt att försöka sälja sin överskottsel och att det därmed bara lönade sig att bygga mycket små solcellsanläggningar som inte gav något överskott, typ mindre än 1 kW, kanske bara några hundra Watt. Minns att skattereduktion för överskottsel kom först 2015. I den klassiska, :-), Elforsk-rapporten “Nätanslutning av småskaliga solcellssystem för elförsäljning En demonstrationsanläggning” skrev jag att inmatningsabonnemanget hos Mälarenergi då kostade 3513 kr/år (sannolikt exklusive moms).

    Denna insikt var en viktig orsak till att man gjorde ändringen av ellagen i april 2010. Men visst bör ytterligare förändringar snarast göras i ellagen, som att ta bort kravet på nettokonsument för att slippa betala inmatningsabonnemang. Vore också bra om man höjde gränsen från 63 A till 100 A, så att det blir samma gräns som i lagen om inkomstskatt, när det gäller skattereduktionen för överskottsel.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av Bengt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.