Mikroproducent – hu snävt vågar man dim

Hem Forum solceller Ekonomi Mikroproducent – hu snävt vågar man dim

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12133
    martenk84
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hallå
    Jag håller på och dimensionerar en solcellsanl för mitt hus med årsförbrukning ca 10 000 kWh. Fyller jag taket blir det en anl på 9,6 kW. Årsproduktion ca 9400 kWh.
    Hur noga är det med att inte producera mer än man konsumerar på årsbasis. Är det strikt så att jag bör hålla en rejäl säkerhetsmarginal. Eller går det att gå över lite nått år utan att det gör nått?

    Panelerna tappar ju effekt med åren osv så man vill ju börja på topp.

    Någon som har koll?
    Mvh Mårten

    #12134
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det korta svaret blir fråga din nätägare.

    Det långa svaret är att det finns ca 160-170 nätägare i Sverige och jag tror inte att det finns något enhetligt sätt hur de olika nätägarna hanterar detta. I ellagen står “En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen. Detta gäller dock bara om elanvändaren under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.”

    Om man är nettoproducent under ett år har nätbolaget rätt att ta ut en årlig avgift för det inmatningsabonnemang man behöver när man matar in överskottsel till nätet. Olika nätbolag hanterar nog detta olika, speciellt om man vissa år skulle vara nettoproducent och vissa år nettokonsument. Hos Fortum var det åtminstone så tidigare att man inte behövde betala för inmatningsabonnemang om man är nettoproducent (om säkringsabonnemang högst 63 ampere).

    Så det är viktigt att veta vilken nätägare man har och vilken nätägare andra har, om man får uppgifter från andra personer.

    Om man exempelvis köper 5 000 kWh/år idag och installerar en solcellsanläggning som ger 5 000 kWh/år med 30% egenanvändning, kommer man att köpa 3 500 kWh och få ett överskott på 3 500 kWh. Tumregeln blir att man bör dimensionera anläggningen så att den producerar mindre än mängden köpt el idag. Om man blir nettoproducent och får betala inmatningsabonnemang blir det en betydligt sämre ekonomi. Hur mycket det kostar varierar mellan olika nätägare. Hos exempelvis Mälarenergi kostar inmatningsabonnemanget 2 025 kr/år, inklusive moms.

    Minskning av elproduktion med tiden på grund av degradering av modulerna verkar i Sverige vara så liten att det tar många år innan man kommer att märka detta. En årlig variation på grund av varierad solinstrålning mellan olika år är mycket större, upp till ±10% enligt SMHI:s mätningar.

    #12138
    martenk84
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Så nätbolaget kan om man har otur reagera och man kan åka på ett avgiftsbelagt produktionsabonnemang.

    Om man råkar producera mer an man konsumerar, vad händer med skattereduktionen 60 öre/ utmatad kWh då?

    Blir man av med skattereduktionen helt eller hur påverkas denna?

    #12143
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Enligt ellagen har nätägaren rätt att ta ut en avgift för inmatningsabonnemanget om man är nettoproducent. Fråga din nätägare hur de gör och återkom gärna med svaret här, då flera kan vara intresserade. Nämn då också vilket nätbolag det gäller eftersom policyn kan vara olika hos olika nätbolag.

    Om andra läsare har erfarenhet av detta vore det intressant att veta!

    Skattereduktion får man för överskottselen även om man är nettoproducent. MEN, man kan högst få skattereduktion för så mycket el som man köper.

    PS. Det betyder alltså att man som nettoproducent inte kan få skattereduktion för hela sitt överskott av el som matas in till nätet. Det finns därmed dubbla ekonomiska skäl att undvika att bli nettoproducent.

    • Detta svar redigerades för 6 år, 8 månader sedan av Bengt. Anledning: Tillägg av PS
    • Detta svar redigerades för 6 år, 8 månader sedan av Bengt. Anledning: Tillägg i PS
    #12188
    El-in
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Eftersom produktionen I solcellerna avtar under November -December så har man under senhösten ganska bra information om hur stor årsproduktionen blir. En lösning skulle kunna vara att man läser av och ser hur man ligger till. För att justera kvoten kan man sedan börja köpa mer el under slutet av året, tex öka på el-golvvärme och därmed minska annan tillförsel tex fjärrvärme om man har det.

    #12219
    Ivarsson
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    känns ju sådär att bränna på golvvärmen eller ställa en byggfläkt på utsidan av huset bara för att våra politiker inte kan få ihop ett fungerande styrsystem för mikroproducenter! Kan aldrig tänka mig att det finns en enda politiker som tycker att det är bra att jag bränner kWh i onödan i november-december för att hamna på rätt sida en gräns så att jag inte blir “straffad” med ett par tusenlappar per år …
    Men handen på hjärtat … det är precis vad som kommer att hända även för mig om jag ser att det går åt nettoproducenthållet framåt nov-dec.

    #12224
    martenk84
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Jag ska kolla hur känsligt det är med mitt nätbolag.jag kommer i alla fall dimensionera med lite marginal

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.