Lönsamhetskalkyler med batteri och solceller

Hem Forum solceller Ekonomi Lönsamhetskalkyler med batteri och solceller

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13583
    CeciliaEkman
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej,

    Jag skulle vilja göra en lönsamhetskalkyl (har funderat på nuvärdesmetoden), för ett energisystem med solceller och batteri. Men mitt problem jag stöter på när jag försöker göra en gemensam kalkyl är att batteriet har en mycket kortare livslängd än solcellerna. Har någon funderat på man kan lösa detta. Om man behöver göra en ny investering av ett batteri, efter solcellernas halva livslängd hur löser man detta? Har någon en fundering på hur man kan göra detta?

    #13584
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Se Excelbladen från projektet “Investeringskalkyl för solceller“. Då lägger du en reinvesteringar vid lämpliga tider, som nuvärdesberäknas på samma sätt som görs för byte av växelriktare efter 15 år i den kalkylen. En svårighet kan vara att veta vad batterier kostar om 10-15 år.

    För en normal småhusägare finns ingen ekonomisk lönsamhet med batterilager idag, se inlägget Bidrag till energilagring av el – är det lönsamt?.

    #13585
    CeciliaEkman
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej igen,

    Jag har satt mig in i de Excelbladen lite närmre nu, men jag kan inte hitta någonstans jag kan lägga in reinvesteringar. Ska det finnas färdigt där man kan fylla i sådana eller måste jag modifiera/lägga in det själv?

    Stort tack för hjälpen!

    #13586
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I fliken grundläggande antagande anger man antal år till byte av växelriktare och kostnaden för detta. Om du har batterier och antar samma livslängd som för batterierna behöver du ”bara” ändra kostnaden för byte av växelriktare och där lägga till kostnaden för batterierna, angiven som kr per kW solceller.

    Om du vill ha en annan livslängd för batterier får du manuellt gå in fliken kassaflöden och lägga till en reinvesteringskostnad som ett negativ värde för lämpliga år. Men det gäller då att man förstår vad man håller på med eftersom man då manipulerar Excelberäkningarna.

    Tänk på att minst 10% av elen som man matar in i batterierna blir förluster som man inte får någon användning för och som måste räknas av i kalkylen.

    #13623
    CeciliaEkman
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Har en fråga angående investeringskalkylen du har utvecklat i samarbete med Energimyndigheten och Mälardalens Högskola. I fliken “Din indata och resultat”, i cellerna som visar resultatet, att de blir gröna innebär inte automatiskt att de är lönsamma. Har jag förstått det hela rätt då? När de blir gröna visar internränta att investeringen är lönsam och återbetalningstiden är kortare än livslängden så det är också positivt. Men nuvärdet är samtidigt lägre än investeringskostnaden, vilket som jag förstått det innebär att investeringen inte är lönsam, på grund av det blir jag osäker.

    #13626
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Nuvärdet för lönsamheten talar om vilket nuvärdet är på summan av alla utgifter, inklusive investeringen, och intäkter under livslängden med hänsyn tagen till den kalkylränta man satt. Kalkylräntan kan man säga motsvarar det avkastningskrav man har. Om nuvärdet är positivt (grönt) har man gått med plus och investeringen är därmed lönsam sett över livslängden.

    I Excelbladets kommentar till kalkylräntan skrev jag: “Här anges en real kalkylränta, där man från den nominella räntan räknat av inflationen. Här kan även ingå hänsyn till skatteeffekter, exempelvis att privatpersoner får göra ett ränteavdrag på 30% i inkomstdeklarationen för lån. För privatpersoner 1-2% om man antar realränta efter skatt för ett banklån. Om man vill göra en riskjustering kan man välja en högre ränta. För övriga används vanligen en högre kalkylränta än för privatpersoner, där det finns en stor spridning i vilken kalkylränta man brukar använda.”

    #13726
    CeciliaEkman
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    I lönsamhetskalkylen beräknas produktionskostnaden enligt given formel i Excel dokumenten, och i den har både jag och mina handledare på Lunds Tekniska Högskola svårt att förstå vad som händer i nämnaren. Enligt den givna formeln nuvärdesberäknas produktionen i kWh i nämnaren. Det vill säga det ser ut som man med den diskonerar kWh. Det känns inte helt logiskt. Vi skulle gärna vilja få en förklaring så att vi förstår hur produktionskostnaden beräknas.

    #13727
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vid ett första påseende kan det verka lite ologiskt, men sådan är metoden. LCOE är en internationellt vanlig metod och det hela förklaras så här i rapporten “LEVELIZED COST OF ELECTRICITY RENEWABLE ENERGY TECHNOLOGIESMarch 2018” från Fraunhofer Institute for Solar Energy systems ISE:
    “The LCOE results from the comparison of all costs, which arise throughout the lifetime of the power plant for the construction and operating of the plant, with the sum of the generated amount of energy throughout the life cycle. The calculation can be conducted either on the basis of the net present value method (NPV) or the so-called annuity method. When applying the net present value method, the expenses for the investment, as well as the payment flows of revenues and expenditures during the plant’s lifetime, are calculated by discounting related to a shared reference date. For this purpose, the present values of all expenses are divided by the present value of electricity generation. A discounting of power generation initially seems incomprehensible from a physical point of view, but is a consequence of financial mathematical transformations. The underlying idea is that the generated electricity implicitly corresponds to the revenue from the sale of this energy. Thus, the further this income is in the future, the lower the associated present value. The total annual expenditure throughout the entire operating period consists of the investment expenditure and the operating costs, which arise during the lifetime. For the calculation of LCOE for new plants, the following applies”

    #13733
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ett litet tillägg. LCOE kan ses som lägsta pris som den producerade elen måste säljas för att gå jämt upp med kostnaderna under livslängden och då behöver även produktionen nuvärdesberäknas.

    Hoppas att det blivit lite klarare.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.