Köpa solcells paket från Tyskland

Hem Forum solceller Ekonomi Köpa solcells paket från Tyskland

Etiketter: 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11431
    Urban
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Hej. Har tittat på olika solcells paket från svenska företag (tänker göra allt själv förutom el) Finns det någon som har uppgifter om tyska bolag som säljer hela paket och finns det någon ekonomi i att köpa paket utanför Sverige?

    #11432
    Lars-Olof Holm
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej, Jag köpte SMA Tripower från Tyskland, måste dock ställas in för svenska krav, EN50438. Sparade en slant, eftersom allt verkar fungera perfekt!
    Du måste dock få tag på Installatör eller Elektriker med behörighet som sköter kommunikation med elbolaget och installation mot nätet!

    #11434
    Urban
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Tack för att du svarade Lars-Olof. Skickade du efter eller åkte du ner och hämtade?

    #11435
    Lars-Olof Holm
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    hej, såg precis att mitt svarsamil studsade?
    Skickade efter från http://www.sonnenwatt.de/ Efter beställning kontaktad jag personalen på Sonnenwatt och fick uppgifter så jag kunde följa paketet med Invertern under transporten. Undrade om jag skulle få en äldre modell, men den jag fick var ca 1 månad efter produktionen. Fungerade utmärkt! Obs, det finns 3 nivåer av inloggning till Tripower, User, Installer och Grid Guard.
    User och installer är default 000 och 1111, dock måste du vara Behörig elektriker och ansöka om kod till Grid Guard. Grid Guard ger dig möjlighet att ändra alla parametrar vilket kan vara farligt om man gör fel. Dock kan du ställa in EN50438 via “kugghjulen”, innan du startar din Inverter mot elnätet!.
    Verkar kallas “Landskoden” i SMA terminonlogin”, detta gjorde mig förvirrad i början innan jag plöjt hela manualen!
    Du måste även läsa manualen för Sunny Explorer för att förstå hur man hanterar Inverterns gränssnitt via denna programvara!

    Lycka till!.

    #11449
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Jag har handlat 2 gånger 2013 & 2016 från Tyskland vilket varit enkelt och prisvärt. Dels är det något lägre grundpriser samt bara 19% moms vilket gör det ytterligare 6% billigare jämfört med Sverige. Har köpt kompletta paket från http://www.TSTphotovoltaik-shop.de som har svarat snabbt på både mail och telefon på bra engelska. Har där haft kontakt med Sven Weber på följande mail adress:

    lycka till!

    #11450
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är som jag förstår det inte självklart vilken moms man betalar vid köp av varor från annat EU-land. Det kan endera vara EU-landets moms eller svensk moms. Det verkar bero på hur mycket EU-företaget säljer till Sverige.

    Så här står det på Konsument Europa:s webbsida “Tull och moms inom EU“.

    “Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.”

    Vore intressant att veta om det är flera som har praktisk erfarenhet av detta!

    #11679
    Henken
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Jag köpte hela min anläggning från tyskland 2016.
    Köpte en Sunny tripower 25000
    400 meter kabel
    128st 260w solpaneler
    Montagesystem

    Han som jag hade kontakt med där: solarranch.de
    Han heter Tobias
    Han lade även ut min anläggning på ebay: http://www.ebay.com/itm/401121841382?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

    Mycket seriös tycker jag.
    Jag köpte min anläggning momsfritt så vi får se hur det går nu vid deklarationen.

    #11680
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    @Henken. Hur kunde det bli momsfritt vid köp från Tyskland?

    Endera ska du betala tysk (19%) eller svensk moms vid köp i Tyskland, men momsfritt kan det inte bli enligt vad som skrivs på Konsument Europa:s webbsida, se mitt inlägg ovan från 2016-09-27.

    Jag fick nyligen ett brev från Skatteverket: “Enligt våra uppgifter har du handlat med företag i andra EU-länder under 2016. Du ska därför lämna momsdeklaration och betala momsen senast den 27 februari 2017”. Det lite tragikomiska är att jag inte fattar vilken handel de menar. Jag har inte sålt något till ett EU-företag, så jag förstår inte vilken moms jag ska betala in. Måste ringa och fråga Skatteverket…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.