integrerade solceller?

Hem Forum solceller Tekniker integrerade solceller?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9996
    Christian
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag vill installera solceller på mitt tak men eftersom betongpannorna är drygt 40 år gamla tänker jag att jag ska byta ut taket först. Då fick jag höra talas om att det nu finns integrerade solceller som man kan lägga direkt på råsponten och med inbyggd ventilation för att undvika att de blir för varma när solen ligger på.
    Någon som vet hur den typen solceller står sig effektmässigt mot traditionella kiselsolceller?
    Även vad man kan beräkna för pay off tid på integrerade solceller. Blir det kortare pay-off pga att man slipper lägga nytt tak under?

    #9998
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Byggnadsintegrerade solceller är väl oftast vanliga kiselbaserade solcellsmoduler som är infällda i taket. Om man använder moduler som inte är standard blir modulerna säkert dyrare.

    Det är viktigt att ha bra ventilation runt modulerna eftersom verkningsgraden för solcellerna sjunker med ökande temperatur. För kiselbaserade solceller minskar verkningsgraden med 0,45% per grad temperaturökning. Har man moduler infällda i taket får man nog räkna med en högre solcelltemperatur.

    Solcellsmoduler infällda i taket kan bli dyrare än moduler man monterar ovanpå taket, om det är så att man behöver någon slags tätning, exempelvis plåt, runt om modulerna. Vi har infällda solfångare, 10 m2, som installerades 2006 när vi lät bygga huset. Plåtarna runt om solfångarna kostade säkert mer än det betongtegel vi sparade in, betongtegel är inte så dyrt per m2…Hörde även talas om en mer sentida infälld solcellsinstallation på småhustak som blev dyrare än om den varit utanpåliggande. Det bästa är väl att fråga ett par olika installatörer för att höra vilken aktuell erfarenhet de har av kostnaderna.

    #10023
    Johan
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Jag var i samma sits med ett tak från 70-talet så installerade nyligen gse integration på mitt tak (11kw). Monteras ovanpå läckten och ska vara 100% regntätt. Levererades komplett med plåtar och tätband. Kan återkomma när jag kört med det ett tag för produktionsdata om det är av intresse.

    #10029
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Jämförde du kostnaderna för ditt takintegrerade system med ett som skulle ha monterats ovanpå taket?

    #10064
    Johan
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Ja det gjorde jag och skillnaden var ungefär detsamma som vad ett nytt tak hade kostad i material (papp,läkt,pannor,plåt utan arbetskostnad).
    Den största anledningen att det blev integrerat istället för ovanmonterat var att jag tycker det blev estetiskt mycket snyggare. Sen sparade det ju en massa jobb också givetvis då det var enkelt att montera. Den lilla förlorade verkningsgraden tycker jag det var värt i mitt fall. Jag ska börja mäta temperaturen bakom panelerna så småningom. Ska bli kul vad årsproduktionen kommer hamna på.

    #10096

    Solcellsproffsen har levererat denna lösning på vårt hus.

    integrerad lösning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.