Instrålning/skuggning

Hem Forum solceller Övrigt Instrålning/skuggning

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16495
    PerSk
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej, ledsen om detta diskuterats tidigare men jag lyckas inte hitta den info jag söker.
    Jag har ett hus med tak i öst-västlig rikning. Det finns höga träd drygt 50 meter från huset så huset skuggas de första och sista timmarna på dagen. Hur detta varierar över året och hur mycket el jag därmed förlorar har jag inte hittat något sätt att uppskatta.
    Finns det något instrument man kan sätta på taket som mäter instrålningen?
    Och finns det i så fall någon metodologi, att man sätter upp den under någon
    speciell tid (vår/höst?) för att estimera helåret?
    Eller ska man låta ett instrument sitta uppe hela året?
    Eller kan man tänka att sol före/efter vissa klockslag är så svag att den kvittar?
    Eller att indirekt stråling räcker?

    vänliga hälsningar
    Per

    #16498
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det finns flera olika sätt att mäta solinstrålning. Pyranometrar används av exempelvis SMHI och kan även användas vid solcellsanläggningar. Referenssolceller används ofta vid solcellsanläggningar, de är betydligt billigare än pyranometrar.

    Om träden är 50 meter bort och bara skuggar i början och slutet av dagen tappar man inte så mycket på grund av skuggning eftersom solinstrålningen är mycket lägre under morgon och kväll jämfört med mitt på dagen.

    I beräkningsprogram kan man lägga in skuggande objekt och det är den enklaste metoden att ta reda på inverkan av skuggningen i ett sådant här fall. I webb-baserade PVGIS går det att lägga in en egen “horizon profile“. För att få ta reda på vilket format filen har väljer man sin ort och laddar ner en “horizon profile” som en cvs-fil. Det andra värdet på varje rad visar horisontens höjd i grader. Om man har träd på ett visst avstånd kan man med hjälp av trädens höjd och avstånd räkna ut vilken vinkel man ska använda istället: vinkeln = arctan (trädens höjd/trädens avstånd till taket). Det finns en del andra värden i filen också men de behöver man inte ändra. Lägg in de nya värdena för horisontens höjd på relevant rader, där första raden anger azimutvinkeln (= väderstreck, där 0 grader är söder, 90 grader väst, -90 grader väst) i csv-filen och välj “Upload horizon profile”. Fyll sedan i övriga parametrar och gör beräkningen i PVGIS.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.