Hyra av solcellsanläggning

Hem Forum solceller Ekonomi Hyra av solcellsanläggning

Etiketter: 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10917
    PacoUmea
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Umeå Energi har börjat lansera solceller på uthyrning. Inga direkta detaljer på kostnader har man på hemsidan men jag har anmält intresse för att se vad dom säger.
    http://www.umeaenergi.se/el/solceller/hyr-solceller

    Är det här något som nån har provat på, hos Umeå Energi eller annan leverantör? Antar att det mest är bekvämt, det torde väl i längden vara mer lönsamt med att äga sin egen anläggning.

    #10927
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du får gärna dela med dig av den info du får.

    Det är Eneo solutions som är leverantören till Umeå Energi, se Umeå Energi tecknar samarbetsavtal med Eneo om solceller.

    Leasing av solcellsanläggningar är vanligt i USA, men mycket ovanligt i Sverige ännu. Det finns ett referensprojekt för solceller på Eneo Solutions hemsida. Min tolkning av detta förhållande är att det i USA finns betydligt större marginal mellan konsumenters pris för el och produktionskostanden för solel, vilket ger ett större utrymme för denna typ av lösning.

    Som köpare minskar man risken i investeringen eftersom drift och underhåll garanteras under livstiden av säljaren, förutom att man slipper lägga upp pengar för investeringen. För fastighetsägare innebär det att man inte behöver ha personal som sköter drift och underhåll. Kanske kan det vara en fördel om man tänker sig att flytta från sitt hus inom några år (vet inte hur leasingkontraktet fungerar då).

    I slutändan ska förstås leverantören av leasinganläggningen tjäna pengar på detta, men vissa kan tycka att ovanstående ger sådana fördelar som köpare att man väljer detta alternativ. Ungefär som att man väljer att leasa en bil istället för att äga den.

    #11012
    PacoUmea
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Har fått ett första svar nu. Tyvärr hade Umeå Energi gjort en kolla på en annan fastighet än min. Samma gatuadress men ett samhälle ett par mil härifrån så jag får vänta och se vad dom säger om vårt hus.

    Det svart som jag fick lät som följande.

    Hej, ditt tak passar för solceller.

    Umeå Energi är stolta att som första energibolag i Sverige erbjuda möjligheten att hyra solceller. Ett av de vanligaste sätten att skaffa solceller runt om i världen. Tillsammans tar vi vår miljö på största allvar. På nästa sida ser du en bild på ditt tak, möjlig placering av dina solceller samt uppskattad månadsavgift och elproduktion. I månadsavgiften ingår förstås den el som anläggningen producerar.

    Vad innebär det att hyra solceller?

    Umeå Energi erbjuder en nyckelfärdig anläggning för elproduktion med solen som energikälla. Som kund får du tillgång till all el anläggningen producerar under 20 år. För det tecknar du ett avtal och betalar en månadsavgift. Du kan när som helst köpa loss anläggningen till ett förutbestämt pris och om du säljer huset vidare är det enkelt att överlåta avtalet. Umeå Energi köper in all utrustning, installerar solcellerna på ditt tak och sköter om anläggningen på bästa sätt.

    Vidare:

    Antal Moduler: 28 st
    Totalyta: 45 kvm
    Anläggningseffekt: 7,41 kW
    Årsproduktion: 6 325 kWh
    Månadsavgift: 801 kr
    (Årsproduktion & månadsavgift under förutsättning att taket är skuggfritt.)

    På hemsidan kan jag läsa att jag som privatperson får sälja överskottsenergin till Umeå Energi.

    De gånger din elproduktion överstiger din egen användning kan du sälja överskottet till oss. Vårt erbjudande gäller dig som är privatperson, oavsett vilket elnät du tillhör. Just nu får du 1 kr/kWh

    • Det här svaret redigerades för 8 år sedan av PacoUmea.
    #11014
    PacoUmea
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Om månadsavgiften är dom uppskattade 801 kr skulle det innebära att under den 20 års period som hyran avser skulle anläggningen kosta mig 192 240 kr.
    Detta jämfört med att samma anläggning om jag köper den av Umeå Energi kostar 156 900 kr, nyckelfärdig. Detta betyder då att man tar en avgift på 147,25 kr per månad för service och underhåll. 1767 kr per år.
    Då förutsätter jag att anläggningen tillfaller mig när den ovannämnda perioden(20 år) löper ut.

    Hur mycket jobb är det att underhålla en anläggning med i snitt per år?

    #11016
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    156 900 kr /7,41 kW = 21 174 kr/kW. En färsk prisjämförelse av elbolagens solcellspaket finns i “Vad kostar solceller – uppdatering 2016-03-27“.

    Normalt sett är det inget underhåll, annat än tillsyn att anläggningen är igång och producerar “normalt”. De som säljer anläggningen får säkert en varning per e-post om växelriktaren producerar onormalt. Någon gång under livslängden kan behövas ett växelriktarbyte.

    Påslaget som görs ska även täcka den risk som säljaren står för i detta fall eftersom man garanterar driften under 20 år. Ungefär som när man köper en försäkring på någon pryl man köpt. Man betalar för att någon annan tar över risken att prylen ska gå sönder.

    Regn och snösmältning brukar hålla modulerna tillräckligt rena.

    #12067
    martinez
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Hej!

    Jag har fått två offerter från Umeå energi på en ganska stor anläggning på 30+ kWp, den ena för köp av utrustning och den andra leasing av samma utrustning. Friköpskostnaden år 1 i leasingofferten är precis 10.0% över köpeskostnaden. Nu är jag ingen ekonom, men tolkar det som att man tar ut ett påslag på 10% utöver installationskostnaden för avbetalningsplan, drift och underhåll. Sen räknar man med ett restvärde på 28% av köpeskostnaden efter 20 år, där man antingen får köpa loss anläggningen för den summan alternativt fortsätta med halverad månadskostnad. Man förväravar alltså inte anläggningen gratis som PacoUmea anger.

    Observera även att månadskostnaden inte är fast över 20 år som PacoUmea skriver utan räknas upp år för år med ca 1,0%. Den som är en fena på nuvärdesberäkning kan säkert räkna ut vad skillnaden blir i reda pengar, om inte 10% är tillräcklig uppskattning.

    #12373
    Therese
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej
    Vi på svenska sol erbjuder Företag och Brf att hyra eller leasa sin anläggning. Men vi har ett hyresavtal på 72 månader, efter det så äger kund sin anläggning. Läs mer på vår hemsida http://www.svenskasol.se

    • Detta svar redigerades för 6 år, 5 månader sedan av Bengt. Anledning: La till månader som saknades /Bengt
    #12379
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Se även färsk artikel i Ny Teknik den 10 november: “Stort intresse för att låna ut hustak till solceller“. Titeln är missvisande, artikeln handlar i huvudsak om att hyra solcellsanläggningar.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.