Hur fungerar inmatningen på elnätet rent tekniskt?

Hem Forum solceller Tekniker Hur fungerar inmatningen på elnätet rent tekniskt?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10584
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Jag funderar över hur inmatningen på elnätet fungerar rent tekniskt. I ena änden ett stort kärnkraftverk som matar på, och i andra änden en mikroproducent.

    Hur lyckas elenergin från solcellerna verkligen komma in på elnätet?

    Höjer växelriktaren spänningen lite över elnätets för att lyckas?

    I praktiken är väl alla abonnenter inkopplade på mindre transformatorstationer, om det blir många solelanläggningar i en och samma transformator och det blir ett överskott, vänder transformatorn och matar ut på högspänningsnätet då också?

    #10585
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Jag tänker mig att solelen används av olika laster. I första hand i huset. I andra hand av elnätet, som är en nästan oändlig last jämfört med de laster som finns hemmavid. När man matar in överskottsel till nätet leder det till att spänningen höjs något på den/de faser inmatningen görs. Det finns en svensk standard som talar om hur stor spänningshöjning som tillåts innan växelriktaren ska sluta leverera el till nätet. Distributionstransformatorer som sitter på lågspänningsnätet har vanligen ingen automatisk möjlighet att koppla in eller ur lindningar i transformatorn för att justera nätspänningen.

    Om det inte finns tillräckligt mycket laster för solelen inom ett transformatorområde, i vårt fall bara sådär ett 20-tal småhus, går elen till överliggande nät. Vet inte vad det är för spänning på det nätet i vårt fall.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.