Gatubelysning…genererar det nån el?

Hem Forum solceller Tekniker Gatubelysning…genererar det nån el?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14212
    lynxlynx
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej, sökte men kunde inte hitta nåt om detta kanske lite udda ämne..
    Jag bor i Stockholm och har en stolpe med gatubelysning utanför huset. Jag står nu i begrepp att investera i en solels-anläggning..och undrar..om det lyser på panelerna på nattetid..genererar det nån el 🙂 ? om ja ..värt o lägga en extra panel åt det håller (alltså mer riktad mot stolpen än mot solen…) eller bortkastad panel? jag tänker..att det är ju mörkt o gatubelysningen är ju på rätt många timmar på vintertid..när det är beckmörkt ute..
    /kent

    #14218
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Synintrycket som våra ögon ger lurar oss. Ljusintensiteten från vägbelysning är så låg att den inte är praktiskt användbar för solceller. Här ett utdrag ur Trafikverkets Vägbelysningshandbok.

    “Belysningsstyrka, E [lx]. Infallande ljusflöde per ytenhet. Enheten är lux (1 lux = 1 lumen/m2). E = v /A, där A betecknar ytans area (m2). I dagsljus varierar belysningsstyrkan från ca 1000 lx (mulet) till över 100000 lx (solljus). Vanlig inomhusbelysning ger en belysningsstyrka i intervallet 100–1000 lx, medan vägbelysning ger ca 1–50 lx.”

    Under ett IEA-möte i Israel 2011 visade man där en mycket stor parabol som koncentrerade ljuset minst tusen gånger. Den ansvarige berättade att han vid arbete i månsken hade kunnat känna att det blev varmt i mittpunkten. Tyckte det var fascinerande då månljusets energi är extremt låg.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.