Förväntad spänning/effekt av Astroenergi 355 Wp

Hem Forum solceller Tekniker Förväntad spänning/effekt av Astroenergi 355 Wp

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17566
    Bettna
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej,

    Vi har installerat 2 slingor med 25 stycken paneler (Astroenergi 355 Wp) vardera, med Huawei växelriktare, på ett ladutak i söderläge utan skuggning.

    Varje solcell är specificerad till Vmpp at STC på 33,24V och Impp at STC på 10,68A.

    Vad borde vi kunna förvänta oss i högsta spänning och effekt vid bästa möjliga förutsättningar med avseende på sol och temperatur?

    MVH Ove

    #17572
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Huawei har ett verktyg som heter Smart Design https://eu.smartdesign.huawei.com:31943/. Det skulle kunna ge svar på dina frågor. Jag lyckades dock inte registrera mig där, det stod något om att antal användare var fullt.

    Finns det något skäl till din undran?

    #17575
    Bettna
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej
    Vi blev rekomenderade att säkra 25A huvudsäkring för förväntad ström skulle kunna komma över 20A.
    Emellertid har vi bara uppnått ca 14A/fas enl växelriktaren. Toppeffekten har inte heller motsvarat förväntningarna utan stannat på max 12kw under de mest optimala förhållanden. Det motsvarar en uppnådd spänning på varje slinga ca 414V resp 440V.
    Vi hade förväntat att omsäkring var nödvändig om nu växelriktar data stämmer.
    Mvh/Ove

    #17576
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du har alltså 2*25*355 = 17,75 kW (DC) installerat mot som jag förstår det. Man tappar lite i växelriktaren och verkningsgraden hos solcellerna sjunker med ökande temperatur, så sommartid når man aldrig den installerade effekten.

    Gjorde en hastig koll med PVGIS för Västerås, rakt mot söder, taklutning 30 grader (gissning), med databas ERA5. Toppeffekten under ett år blev då 14,2 kW. Toppeffekten beror en del på taklutningen, om det är exakt mot söder eller inte och ort. I Malmö blev det 14,5 kW. Med taklutning 20 grader blev det 13,5 kW. Max 12 kW kan alltså vara lite lågt.

    Max 12 kW (AC) och max 14 A (AC) ut från växelriktaren går inte ihop. Om det är 14 A per fas bör effekten bli 14 A * 3 faser * ca 230 V = ca 9,7 kW. 12 kW bör ge ca 12000/(ca 230*3) = 17,4 A. Om effekten skulle vara 14 kW blir det ca 20,3 A. En del används väl i huset så det är inte säkert att effekten som matas in till nätet skulle ge högre än 20 A vid 14 kW.

    Ett sätt att slippa gå upp till 25 A säkring är att ställa in den högsta effekt växelriktaren matar in till nätet. Det är få timmar under året som man har den absolut högsta effekten. Man förlorar därför inte så mycket solel genom en sådan begränsning om man som i det här fallet ligger nära 20 A och det blir då förmodligen billigare än att öka säkringsabonnemanget.

    Ett annat sätt att lösa det är att kolla med nätägaren om det går att ha en 25 A servissäkring för den el som matas in till nätet och att behålla 20 A säkring för den köpta elen, som bestämmer kostnaden för elabonnemanget.

    Diskutera med installatören vad som kan vara lämpligt.

    #17582
    Bettna
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Tack för bra återkoppling.
    Vi tycker inte heller att det hänger ihop, därav vår fråga. Till saken hör att anläggningen först blev felinstallerad, vi märkte efter att tag att de båda slingorna gav så olika ström:
    PV1: 451,3V 1,44A – PV2: 451,3V 14,43A -> 7,19kW
    Enligt installatören hade de kopplat fel och efter åtgärd blev värdena:
    PV1: 406.6V 14,5A – PV3: 440,1V 14,52A -> 12,12kW

    Vi har frågat installatören men han har inte kunnat ge någon förklaring till att PV1 kunnat ge ström (1,4-ca3A) fast den enligt dem inte varit inkopplad.

    Eftersom vi fortfarande inte tycker vi får ut det vi förväntade har vi bett installatören om felsökning av växelriktare och slingor, men inte fått något gehör.

    Har du någon teori till varför vi inte får ut mer spänning, då specen säger Vmpp at STC på 33,24V? Kan växelriktaren tagit skada av felkopplingen och därmed visa fel eller kan det vara fel på en enskilda celler?

    #17585
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    De strömmar och spänningar du läser av verkar vara på DC-sidan och inte på AC-sidan som jag antog i tidigare kommentar. På AC-sidan blir det andra värden.

    Om de två strängarna är identiska ska de ge ungefär samma DC-spänning. Skillnaden kan möjligen bero på att en modul inte blivit inkopplad på den ena strängen eller defekta bypassdioder som gör att spänningen sjunker, men krävs då troligen tre defekta bypassdioder för att ge denna skillnad, vilket verkar osannolikt.

    Din installatör behöver göra en felsökning på anläggningen. Om de inte vill göra det kolla med Svensk Solenergi om de är medlemsföretag där och berätta i sådana fall om problemen med detta företag, samt reklamera anläggningen. Läs mer om reklamation hos Energimyndigheten: https://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vilka-rattigheter-och-skyldigheter-har-jag-vid-installation/hur-gor-jag-om-jag-vill-reklamera-min-solcellsanlaggning/

    #17586
    Bettna
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Tack för feedback vi bör gå vidare så vi får detta utrett. Jag hoppas alla övriga som fått installerat av elfirman noterat att en av två slingor ej varit inkopplad.
    Elektrikern försa sig nämligen att alla tidigare installationer också blivit felkopplade……..

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.