Forumets samlade kompetens

Hem Forum solceller Tekniker Forumets samlade kompetens

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17251
    Frussen
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Ber om ursäkt för långt inslag! Jag står inför ett beslut att köpa en solcellsanläggning och har läst allt jag kommit över senaste veckorna. Är smått sömnlös över alla frågor och kombinationer. Efter saftiga offert från installatör förstår jag att de täljer guld i dessa dagar.

    Även om jag inte använder en installatörsfirma så handlar det om mycket pengar och därför är jag inställd på att köpa allt material från grossist och sedan installera själv samt ta hjälp av egen elektriker. För att inte tänka och prospektera fel så vänder jag mig till dig som delar intresset för sol och el samt har hunnit bygga på mer kompetens.

    Förutsättningar
    – Enplanshus från 62 i Stockholm. Byggt i U-form och med motfallstak (lutar inåt en gård)
    – Taket är belagt med papp (ny 2020) och lutningen är låg, ca 3 grader på östra sidan och -3 grader på västra.
    – Husets öppna del är riktat rakt mot syd, vilket betyder att de båda benen i U:et ligger med kortändorna mot syd
    – Vi förbrukar ca 25 800-27 800 kWh per år inkl. elbil. (Ingen pool)
    – Maximal anläggning kan vara på 17 kW (25 amp)
    – Vi har vindlastzon med referensvind 24 och snölastzon 2
    – På sommaren är det sol på taken från ca 05:30 till 19:30
    – Nu i september är det två separata träd i väster som skuggar taken från kl. 17, särskilt det västra taket. Skuggorna som uppstår flyttar sig från norr till syd.
    – Kommunen är småkinkig kring ändringar på huset och jag kan sannolikt inte har särskilt högt vinklade paneler, om ens någon vinkel alls.
    – Jag har valt bort delar på taket där skorsten mm kan ge skugga och bara måttat platser som är solbelysta
    – Taken är olika stora och med liggande paneler får max. 59 paneler plats (á 112×178 cm). 23 st på östra “benet”, 20 st på västra “benet”, och ca 16 paneler på den centrala, norra, huskroppen (lutar alltså ej mot norr)
    – Om panelerna ska vinklas upp till 5 grader så sjunker antalet möjliga paneler till 44 st. Detta huvudsakligen eftersom att de måste riktas om med långsidan mot syd för att inte visuellt synas så mycket (1 meter i 5 grader är mindre synligt än 1,8 meter i 5 graders lutning). Utfallet blir då: 16 paneler på östra taktet, 14 paneler på västra taket och 14 paneler på norra.
    – En installatör räknade med 40 paneler (14+10+16), 5 graders lutning, lutade någonstans 10-16 paneler mot syd och 24-30 mot öster (öster är oklart varför), riktning från söder -70 (vilket är mycket oklart varför). Med lågt skattade 1 000 soltimmar kom han fram till 13 177 kWh produktion från denna 16,2 kW:s-installation med 405 watts paneler.

    Man kan alltid drömma om att kunna rikta panelerna mot öst och väst för att konsumera maximalt av det man producerar. Det går inte i praktiken för vårt hus. Men med tiden kommer teknik som gör elbilen till ett batteri att lagra elen i.

    Frågor:

    1. Hur stor skulle elproduktionen blir på 59 liggande paneler att jämföra med 44 med 5 graders lutning mot syd?

    2. Vilken utrustning skulle du välja för denna anläggning (paneler, växelriktare, ev. optimerar)?

    3. Spelar skuggning från kl. 17 någon roll på hösten och framåt?

    4. Med smått lutande paneler mot syd, väljer jag då inte bort “viktigt” solstrålning som kommer in från 16-17 tiden och framåt – och som jag skulle kunna konsumera?

    5. Vad kan anledningen till installatörens riktning av många paneler mot öst vara?

    6. Räcker solpanelernas by-pass dioder för att parera skuggor, eller är det värt att satsa på optimerare?

    7. Om optimerare, var ska de placeras?

    8. Ställning för paneler. Oavsett om vi lägger dem platt eller med liten lutning så krävs det en ställning av något slag. Har sett att vi kan montera både infästningsplatta i pappen, eller bygga på ballast.
    – Vilka erbjuder prisvärda ställningar?
    – Är ballast alltid bäst för man slipper risk för vattenläckage vid genomföring?
    – Har någon erfarenhet av hur avrinning förbli intakt vid en ställning på platt/låglutande tak?

    9. Om jag väljer att köpa från en grossist, är det värt att köpa allt från samma säljare eller ska man optimera inköpet?

    10. Kan grossisten hjälpa till med viss kunskap i samband med köpet?

    11. Skulle du satsa på att få en lösning på plats så snabbt som möjligt innan snön kommer, eller invänta våren?

    12 Kan det vara värt att bygga ställningen till hösten om paneler kommer med fördröjning?

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.