För-/nackdelar? microinverters – optimerare – enkel stränglösning

Hem Forum solceller Branschorganisationer och föreningar För-/nackdelar? microinverters – optimerare – enkel stränglösning

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16456
    Nicklas Grönberg
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt,
    Jag har under ca ett års tid försökt sätta mig in i “solcellsdjungeln”. Har nu bestämt mig för att investera en solcellslösning till vårt hus i Stockholm. Vårt tak är brutit i flera riktningar så lösningen måste kunna hantera det (3st taksidor i riktning mot solen). Taken är också relativt små och klarar totalt max 16st solceller i väderstrecken sydost (8st), sydväst (4st) och nordväst (4st).

    Tekniken inom solceller går framåt och med tanke på takets begränsade yta vill jag hitta en så effektiv solcellspanel som möjligt. Sunpower ligger ofta högt i solpanelstester och har en ny modell med inbyggda microinverters vilket innebär att konverteringen DC till AC sker vid solcellspanelen uppe på taken. Detta till skillnad från de vanligare systemen där växeldiktaren sitter inne i huset. Med detta system slipper man dyr växeldiktare i elcentralen och/eller optimerare (t ex Solaredge)

    Det är förstås både för- och nackdelar med detta (som med allt annat…).

    Vad jag förstått är den DC som alstras i solcellerna högspänning. Efter konverteringen i microinverters på solpanelerna blir det då 230V AC som sedan ska transporteras till elcentralen.
    * Varför är det då bättre att leda AC från solpanelerna i stället för DC? (mindre förluster? säkrare?)

    En fördel som jag nämnde ovan blir att du slipper en dyr växeldiktare i huset. Å andra sidan är ju solcellerna betydligt dyrare… men vad jag förstått har dessa nya solceller från Sunpower en betydligt högre verkningsgrad vilket ska generera mer solenergi. De har även 25 års garanti vilket tar bort den ekonomiska risken att microinverters går sönder och man behöver köpa ny solcell.

    Så till min huvudfråga,
    Hur bör man tänka när det gäller val mellan följande lösningar?

    1. nya tekniken med inbyggda microinverters på solpanelen (DC/AC omvandling sker vid solpanelen)

    2. en mixlösning som t ex Solaredge har, med optimerade till varje solpanel

    3. Enkel stränglösning utan kompensation för solpaneler med nedsatt funktion (snö, blad, skuggor, trasiga delar etc)

    Tack för en bra blogg
    /Nicklas Grönberg

    #16464
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant problem för ditt tak, med tre olika riktningar och relativt få moduler per riktning. En lösning vore en växelriktare med tre MPPT:er, som då skulle fungera som tre separata system. Men med så få moduler i två av riktningar en fråga om du når tillräcklig hög inspänning.

    Mikroväxelriktare gör att varje modul fungerar som en egen enhet och då behöver man inte bry sig om att modulerna sitter i olika riktningar eller lutningar. Mikroväxelriktare sannolikt en dyrare lösning än en “vanlig” växelriktare.

    Optimerare kan hantera olika riktningar, men med bara 16 moduler risk att du att inte nå nödvändig inspänning till växelriktaren, beroende på vilka moduler du använder.

    SunPower är visserligen modulernas Rolls Royce men vanliga standarmoduler har knappat in i verkningsgrad och runt 20% är vanligt idag. SunPower med sina upp till 22.7% verkningsgrad har inte samma försprång som förr.

    Du får ta ett samtal med installatör och diskutera olika lösningar.

    #18136
    algle16
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej Bengt,

    Har lite samma dilemma som Nicklas beskriver hos en kund som har brutet tak. Har kikat på Solis, Sungrow och Fronius växelriktare och i den storleken som behövs har dem endast 2 MPPT samt så skulle det endast vara 4st paneler på en takdel i annat vädersträck vilket innebär att gränsen för startspänning ej uppnås i egen MPPT.

    Undrar om det då behövs optimerare för endast dem paneler i annat vädersträck eller om det behövs till samtliga paneler kopplade till samma MPPT.

    Även skriver du att med 16 moduler är det risk för att ej nå över startspänning. När jag räknar på en 420W panel och dess parametrar så behövs det endast 5st för att nå 180V, som är startspänning på en Solis växelriktare. Skillnaden mellan 5 och 16 är ju markant, så undrar lite hur du menar.

    Använder formel: Min String Size = (Inverter V-min/ Module Vmp-min)
    Med hänsyn till temperaturer i Module Vmp-min

    Mvh
    Alexander

    #18152
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Jag tänkte på ett fall med SolarEdge optimerare som vi har på vår solcellsanläggning. Startspänningen för vår växelriktare är 750 V, det vill säga mycket högre än vad du nämner för en vanlig strängväxelriktare. Vi har 19 moduler och trots det har vi många fler snöfria och helmulna vinterdagar då växelriktaren inte startar på grund av för låg spänning, än innan vi hade optimerare. Av de 19 modulerna sitter 17 mot söder, en mot väster och mot öster.

    Innan vi hade optimerare hade vi 14 moduler mot söder och en SMA växelriktare. Det hände då nästan aldrig att växelriktaren inte startade snöfria och mulna vinterdagar. Det lär också betyda att vår SolarEdge växelriktare året runt startar lite senare än vår förra SMA växelriktare. Ur den synvinkeln blev det för oss en försämring med optimerare.

    Om du tänker på att ha optimerare endast på en viss andel av solcellsmodulerna får du kolla vilka leverantörer som kan ha en blandning av moduler med och utan optimerare. Det går inte att blanda med SolarEdge. Med Tigo går det att blanda.

    #18155
    algle16
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Tack för svar och råd.

    Har en växelriktare så hög startspänning så förstår jag vad du menar. Tigo är tillverkaren jag kikat på för optimerare.

    Pratade med en erfaren elektriker som ansåg att det räcker med optimerare endast på dem paneler med avvikande förutsättningar och logiskt rimmar det.

    Slutsattsen blir att det går att “stränga in” paneler i annat vädersträck på samma MPPT och att det då behöver(endast) sättas in optimerare på dem panelerna.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.