För dyrt?

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12467
    kolmyren
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Jag står i begrepp att få upp mina 22 paneler 6,5 KW från Garo / Bisol på
    Taket kommande måndag.
    Efter det skall ellevio sätta in ny mätare.
    Min elleverantör är Nordic Green.
    Skall anmäla till Skatteverket om egenproducerad el.
    Nu kommer min fråga.
    Montören sade att det är för dyrt för mig att söka elcertifikat.
    En kostnad på 2000:- som sedan kommer igen vart annat år.
    Han sade att det behövs större anläggning för att det skall löna sig.
    Har jag förstått saken fel när jag säger att ett elcertifikat skulle kosta 200:- ?
    Med vänlig hälsning,
    E A.

    #12468
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Din montör gav tyvärr ofullständig information!

    Du kan få elcertifikat för det överskott du matar in till nätet utan kostnad, eftersom de timvärden som behövs måste samlas in och rapporteras av nätägaren, vilket gör att inga nya mätdata behövs. Så gör vi. Förmodligen kommer du att få ett rätt stort överskott (mer än 50% av produktionen?) som matas in till nätet så det ger en extra slant att sälja elcertifikaten från detta överskott. Anmälan om godkännande för elcertifikat gör man hos Energimyndigheten. Den information du behöver för att fylla i ansökan kan du få av din nätägare.

    Om du vill ha elcertifikat för all din solelproduktion, det vill säga även för din egenanvända el måste du själv bekosta en elmätare för elcertifikatmätning av hela solelproduktionen och ett årligt abonnemang för den tjänsten. Med de priser som är på elcertifikat för närvarande lönar det sig inte för en småhusägare.

    Priserna för elcertifikat har sjunkit under 2017. Prisstatistik finns hos Cesar, på Energimyndighetens webb. Där kan man se att medelpriset under senaste året har varit 123,32 kr per elcertifikat. Eftersom man får ett elcertifikat per MWh, motsvarar det 12,3 öre/kWh.

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av Bengt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.