Flextjänster, blanda olika växelriktare i samma hus

Hem Forum solceller Tekniker Flextjänster, blanda olika växelriktare i samma hus

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18317
    Marve26
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej

    Jag funderar på alla flextjänster som börjar poppa upp lite här och där. Jag skulle vilja kunna använda dessa men har tyvärr för långsamma växelriktare för att detta skall funka bra. Har två olika hus med olika växelriktare. Och, nu kollar jag in Sungrow hybridväxelriktare med batteri som verkar fördelaktigt.

    Är det någon som vet om det går att ha:

    Hus 1 med befintlig Ferroamp hub 14kw med solpaneler.
    Går det att lägga till ett Sungrow batteri och växelriktare som bara hanterar batteriet?

    Hus 2 med befintlig Huawei Sun2000 12KTL M2 med solpaneler.
    Går det att lägga till ett Sungrow batteri och växelriktare som bara hanterar batteriet?

    MVH
    Marve

    #18320
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    För att du som enskild aktör ska kunna erbjuda stödtjänster till elnätet behöver du kunna erbjuda minst 100 kW. I praktiken är det därmed inte intressant för enskilda privatpersoner.

    Däremot kan man ansluta sig till en aggregator som kan samla ihop många mindre aktörer och erbjuda stödtjänster till Svenska Kraftnät. En sådan tjänst erbjuds av Checkwatt i deras virtuella kraftverk Currently https://www.checkwatt.se/currently.

    #18323
    Marve26
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej.

    Tack för infon! Jo, det är just Checkwatt som är mest intressant. Det kanske finns andra konkurrenter till Checkwatt?
    Batterierna kommer bli ca 12-16kW/ hus i så fall.

    Men, det jag undrar är om ni har någon erfarenhet av att ha dubbla växelriktare av olika fabrikat i samma hus?

    Man kanske måste öka huvudsäkringen?
    Växelriktarna kan väl inte prata ihop sig så de agerar som ett nätverk, då det i så fall blir olika märken och storlek?

    #18324
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om du använder Checkwatts tjänst behöver du en styrning från Checkwatt per växelriktare. Du kan väl kontakta dem och kolla de tekniska villkoren.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.