Fast montage vs solföljare

Hem Forum solceller Tekniker Fast montage vs solföljare

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10931
    flatmo
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Att se solstrålarna lysa parallellt med panelerna eller ännu värre på baksidan känns inte optimalt. För att utröna vad som kan åstadkommas med en solföljare här på 61a breddgraden har jag satt upp en liten 1,5-axlig solföljande anläggning strax intill min fasta installation. Solföljaren kördes manuellt på prov under sensommaren 2015 och jag kunde notera upp till 46% högre veckoproduktion i augusti jämfört med den fasta. Från och med 15 mars 2016 är automatik inkopplad.

    Den första kortveckan med automatik noterades 20,3 kWh/kW för den fasta anläggningen och 26,6 kWh/kW för solföljaren vilket innebär 30,8% högre produktion med solföljaren trots flera helmulna dagar.

    Den andra veckan dominerades av snöfall, regn, tjocka och tunna moln och endast ett fåtal soltimmar och således till allra största delen diffust solljus. Skörden blev mindre än förra veckan 18,1 respektive 24,6 kWh/kW. Trots det dåliga vädret blev produktionsökningen 35,9 % med solföljaren.
    Nu väntar jag bara på en solig vecka för att få se ett bra utfall.

    Den som är intresserad kan se en liten presentation av solföljaren här och följa utvecklingen:
    http://www.ekinus.se/PV/VavstuganPV.html

    Energin är mätt med en elmätare som följer normen IEC62053-21 Accuracy Class 1.
    För den fasta anläggningen används växelriktarens SMA SB2100TL interna mätare.

    #10971
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Snyggt bygge! Vill oxå ha en…

    #11009
    flatmo
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Tack!
    Fokus för denna blogg ligger ju på nyckelfärdiga system men jag ville visa på ett alternativ.

    Den tredje driftveckan producerade solföljaren 40,7% mer per kWp än den fasta.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.