Får inte installations medgivande Växelriktare

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Får inte installations medgivande Växelriktare

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12931
    Curt Ekvall
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har beställt en anläggning 7,15kWp från en lokal elfirma bestående av
    26 moduler TSM-275-PD05 Trina Solar 275W Effektoptimerare P300 EU-APC Solar Edge 300W Växelriktare SE7K Solar Edge 7kW Nu ger inte vårt energibolag installations medgivande då flimmervärde PLT på växelriktaren är för högt enligt Svenska Kraftnäts rekommendationer Produkten säljs i 120 länder och till och med Vattenfall säljer den och den följer EU norm, kan då vårt lokala elbolag Gislaveds Energi stoppa detta?
    Någon som har svar eller varit med om något liknande

    #12941
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Varje nätbolag bestämmer vilka regler som ska gälla för anslutning av en solcellsanläggning till deras nät. Därför kan det bli så att det som är OK i ett nätområde kan få nej i ett annat.

    När det gäller just denna produkt är det dock förvånande att de säger nej, då den säljs i så många länder och även inom Sverige, som du påpekar. Det första man bör göra är väl att kolla om nätbolagets påståenden stämmer. Vad anges i produktens datablad? Vad anges i Svenska Kraftnäts rekommendationer? Notera förresten att det är en rekommendation, inget lagkrav.

    En kortsiktig lösning på det hela kan vara att välja en annan växelriktare, om den har lägre flimmervärden. När det gäller Solar Edge växelriktare är det inte så stora prisskillnader om man går upp eller ned någon kW.

    #12945
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Kollade i databladet för Solar Edge 7 kW växelriktare. Där står inget om flimmernivåer.

    PLT som du nämner ovan är flimmervärden mätta över en 2-timmarsperiod (“long term flicker” om man vill Googla). I provprotokoll från Solar Edge anges PLT “limit” enligt standarden EN 61000-3-3 till 0,65 och det uppmätta värdet vid provet är 0,0787, det vill säga väldigt långt under gränsvärdet enligt den europeiska standarden.

    Svenska kraftnät har gett ut tekniska riktlinjer för spänningsegenskaper i stamnätet. Där står “Under varje period av en vecka skall 95 % av antalet Pst- (korttidsvärde) och Plt-värden (långtidsvärde) vara mindre än eller lika med” och ett värde på 1,25 anges för Plt. Det är över gränsvärdet i standarden EN 61000-3-3 och högt över de uppmätta värdena.

    Så frågan är varifrån nätbolaget fått sina uppgifter. Föreslår att du frågor nätbolaget om

    1. Dokument som nätbolaget använt för flimmervärden för denna växelriktarmodell.

    2. Dokument som visar Svenska Kraftnäts rekommendationer, om det stämmer att det var Svenska Kraftnät nätbolaget refererade till. Lite förvånad att Svenska Kraftnät skulle ge rekommendationer som gäller lågspänningsnätet, då de hanterar stamnätet.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av Bengt.
    #12969
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Träffade representant från Solar Edge idag på konferensen Arctic Solar – solel i nordiskt klimat och fick höra att problemet var löst. Nätbolaget har ändrat sig. Bra!

    #13021
    Fors
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej,

    Angående Solar Edge så undrar jag om detta som du tidigare skrivit.

    1. Hur gammal är den modell som finns ute nu, kommer det ny modell snart?
    2. Att det skulle komma en modell utan fläkt verkar intressant, hur får man bort värmen utan fläkt? 1st mindre rörlig del är ju alltid trevligt 🙂

    Växelriktare
    Den nya 3-fas växelriktaren från Solar Edge är av modell SE5K med 5 kW toppeffekt. Den har en verkningsgrad på 97,3% (viktad Euro). Vi hade tidigare en 1-fas växelriktare av modell Sunny Boy 3000TL från SMA med 96,3% Euro-verkningsgrad. Vår nya växelriktare är något överdimensionerad med tanke på att den installerade moduleffekten är 4,794 kW. Vanligen väljer man en växelriktare som har lägre effekt än den installerade moduleffekten.
    Med en 3-fas växelriktare kan vi använda solel på alla tre faserna i vårt hus och inmatat överskott till nätet sker på alla tre faserna. Det bör glädja vår nätägare Vattenfall eftersom vi tidigare bara matade in överskott på en fas.
    Inspänningen till växelriktaren ligger konstant på 750 V, utom vid låg solinstrålning (en kortare stund på morgon och kväll vanligen) då optimerarna inte klarar av att få upp strängspänningen till 750 V.
    Växelriktaren har två fläktar för kylning om den blir för varm. Kan kanske bli aktuellt till sommaren eftersom vår groventré blir varm. Vi har en 750 l ackumulatortanken där och när solfångarna för varmvatten går för fullt blir det varmare i groventrén än i resten av huset. Fläktar vill man helst inte ha. De är en svag punkt och risken är att de falerar så småningom. Vid varje uppstart av växelriktaren görs en kontroll av fläktarnas funktion så jag antar att man får ett felmeddelande om en fläkt slutar att fungera. Solar Edge har en ny växelriktarmodell på gång utan fläktar, men den fanns visst bara för 1-fas växelriktare för närvarande.

    #13022
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det har kommit nya modeller av Solar Edge växelriktare sedan vi installerade vår i slutet av 2015. I nuvarande modeller av 3-fasväxelriktare uppges att man tagit bort den externa fläkten, men att det fortfarande finns en intern fläkt (“these inverters operate even quieter than before following removal of the external fan combined with an upgraded internal fan.”).
    Garantin på 12 år kan utökas till 20 år eller 25 år.

    #14604
    botzino
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt!
    Jag registrerade mig nyss för att kunna skriva i den här bloggen. Har just nu min solelanläggning på gång och håller på med att färdiganmäla den hos Vattenfall.
    I min anläggning har jag som inverter en likadan som Curt Ekvall som skrev häruppe redan, SolarEdge SE7K-N4.
    Grejen är att jag inte hittar flimmervärden någonstans som ska anges vid anläggningens registrering. Där krävs det nämligen en del information om inverterns tekniska data.
    Väldigt krångligt, tycker jag, när man ju köpte en inverter som finns även på svenska marknaden, så skulle Vattenfall ju kunna ge klartecken för installation om man bara matar in inverterns modellnamn?
    Hursomhelst, du skrev i ditt inlägg att du träffade SolarEdges representant på någon mässa. Och här frågar jag: vem är hen? På vilket sätt kan man kontakta någon hos SolarEdge som kan svenska nätet? Själv har jag tysk påbra och är bra på tyska. Försökte således kontakta SolarEdges “kundcenter” för att få fram t.ex. flimmervärden samt värdet för obalansskydd mellan faserna och även max kortslutningsström, vilket krävs av Vattenfall. Dessa data finns ingenstans, inte på någon av deras datasheet. Lustigt nog kunde även SolarEdges medarbetare, när hen äntligen svarade telefon, inte ge önskad information utan påpekade att jag ska skicka in min fråga mejlledes så att någon expert kan svara på det. Nu väntar jag på svar, redan andra dagen.
    Får jag fråga, var hittade Du uppgifterna om flimmervärdet som du nämnde här ovan? Vore ju kul att kunna lösa dessa frågor själv, tycker jag.
    Tack att du tar tid att läsa och kanske till och med svara på mitt inlägg! Mvh Berthold

    #14605
    Curt Ekvall
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej
    Min installatör gav svaret att Solar Edge hade uppgivet fel värden och jag fick denna förklaring
    PLT som du nämner ovan är flimmervärden mätta över en 2-timmarsperiod (“long term flicker” om man vill Googla). I provprotokoll från Solar Edge anges PLT “limit” enligt standarden EN 61000-3-3 till 0,65 och det uppmätta värdet vid provet är 0,0787, det vill säga väldigt långt under gränsvärdet enligt den europeiska standarden.

    Svenska kraftnät har gett ut tekniska riktlinjer spänningsegenskaper i stamnätet. Där står “Under varje period av en vecka skall 95 % av antalet Pst- (korttidsvärde) och Plt-värden (långtidsvärde) vara mindre än eller lika med” och ett värde på 1,25 anges. Det är över gränsvärdet i standarden EN 61000-3-3 och högt över de uppmätta värdena.

    #14606
    botzino
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej igen!
    Tack Curt för ditt svar! Nu har jag tillbringat två eftermiddagar framför datorn för att fiska på nätet om inverterns uppgifter. Och så hittade jag äntligen idag, helt otroligt. SolarEdge har gett ut ett eget typprotokoll för alla sina inverter speciell för Sverige. Där finns alla uppgifter om flimmervärden osv… det är bara leta på nätet med sökord “typprotokoll sverige solaredge”, där kommer pdf´en upp. Jag beskriver detta så utförligt att eventuella andra användare kan hitta dokumentet också.
    Nu önskar jag mycket sol för oss alla! 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.