Får inte ihop det …

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Får inte ihop det …

Etiketter: , ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16403
    niklasm
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    För ett år sedan monterade jag solceller (Cellsolar) på mitt tak (19,11KW). Innan denna installation så låg min förbrukning på ca. 15,5MWh/år.
    Enligt Solaredge app så har jag på ett år producerat 16,6MWh.
    Under samma tidsperiod så har jag enligt Eon’s app köpt 14,2MWh och sålt 11,5MWh.
    Med enkel matematik så har jag förbrukat 16,6-11,5MWh av de jag producerat plus de 14,2 MWh som jag köpt av Eon, dvs 14,2+5,1=19,3MWh.
    Hur går detta ihop? Min förbrukning kan knappast ha ökat med nästan 4MWh på ett år!

    #16405
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Föreslår att du kollar elanvändningen per månad och jämför år utan solceller med året du haft solceller för att se om det verkar rimligt. Fundera också på om elanvändningen förändrats på något vis under senaste året.

    Vi har inte fjärrrvärme och använder elpatron i ackumulatortank för uppvärmning i kombination med vattenmantlad braskamin. Vår elanvändning var betydligt högre i januari-februari i år jämfört med 2020, då blev kallt i januari-februari i år. Vi har även en ny bil som är laddhybrid som gör att det går lite extra el.

    #16406
    niklasm
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Så här har det sett ut de senaste åren enligt EON:
    2015: 14211kWh
    2016: 16503KWh
    2017: 15624KWh
    2018: 15246KWh
    2019: 15138KWh
    2020: 14939KWh
    Installerade solceller 4 Juli 2020 och det enda som jag också gjort är att installera luftvärmepump i Juni 2020. Den har inte använts så mycket (Kan bara se ett av de två aggregaten och det har förbrukat ca 250KWh totalt sedan installationen) och kan absolut inte vara boven i dramat. Det måste vara något annat som inte stämmer. Kan givetvis vara så att det varit lite kallare det senaste året som du själv skriver (Juli 2020 – Juni 2021) men som du ser så var det kallaste enskilda året 2016 och då gick det bara upp till 16503KWh.

    Det enda rimliga är nog att appen där jag ser hur mycket som produceras av mina solceller inte stämmer och att det därför blir missvisande. Har kanske bara producerat 12-13KWh istället för de 16,6KWh som appen säger!?

    #16407
    niklasm
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    … kom att tänka på att appen kanske visar hur mycket solcellerna producerat innan växelriktaren. Där uppstår ju sen förluster. Kan 25-30% vara rimligt i förlust när man omvandlar från likspänning till växelspänning?

    #16408
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det svårt att dra några slutsatser med den info du gett. Det är grovhugget att bara titta på årsbasis. Jämför till en början månadsvärden för elanvändningen före och efter det du installerade solcellerna. Är det något som sticker ut där?

    SolarEdge app visar solelproduktionen efter växelriktaren, det vill säga AC.

    16,6 MWh producerat med 19,11 kW installerade solceller ger en solelproduktion på 869 kWh/kW. Det är inte ett toppvärde, men full rimligt värde för en installation på ett småhus där förhållandena vad gäller väderstreck, lutning och skuggning ofta avviker från de helt optimala.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.