Defekt panel

Hem Forum solceller Tekniker Defekt panel

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16389
    Per21
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Många leverantörer av solpanelinstallationer verkar ha bra garantier utan knepiga undantag. Men jag undrar hur det fungera i praktiken. Såvitt jag förstår har man bra koll på ev. felaktiga paneler om man har optimerare installerade. Har man en enkel skuggfri installation överväger dock nackdelarna med optimerare säger många. Nåja, anta att man inte har optimerare. Hur vet man då om en panel inte ger den effekt man kan förvänta sig? Om en panel av 24 inte producerar ger det en förlust mindre än 5%. Alltså mycket mindre än den naturliga variationen över tid. Om man i det läget anser att en panel behöver bytas, man vet knappast vilken, har man rimligen ett dåligt utgångsläge hur bra garantier man än fått. Har jag fel? Finns det andra tillräckligt bra sätt att upptäcka problem och identifiera dåliga paneler? Om inte, är ovanstående kanske ett tillräckligt skäl att ha optimerare trots allt? Jag tänker att det är ju lätt att utfärda generösa garantier om ingen upptäcker de fel som kanske finns.

    #16397
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant frågeställning. Jag gjorde därför inlägget “Är risk för fel på solcellsmoduler skäl att ha optimerare?“.

    Slutsatsen blev att välja optimerare för att lättare kunna upptäcka modulfel är ett svagt skäl för att välja optimerare.

    #16399
    Per21
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack för ett utförligt svar!

    #16479
    Allbert
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej! Kapar denna tråd då jag har liknande tankar, hoppas OK! Har två anläggningar som jag flugit över med värmekamera. Den ena, 30 paneler, olika orientering och med viss skuggproblematik: inga synliga defekter. (Däremot en hel del radiostörningar från optimerare.)
    Den andra med 128 paneler med de flesta i samma riktning och ingen skuggproblematik, inga optimerare på dessa: 3 paneler visar hot spots i varierande omfattning.

    Tankar:
    Hur mycket påverkas effektutbytet av
    – En hotspot med 35° högre temperatur än övriga celler? (drygt 70° uppmätt)
    – 2-3 hotspots med 20° högre temperatur än övriga celler? (drygt 50° uppmätt)
    Hur nära är jag att det skall börja brinna, kortslutning/avbrott, dvs hur snabbt degenereras cellen ytterligare?
    Hur kan man reklamera dessa paneler? Garantin nämner inget om hotspots men effektgarantin kan man kanske använda.
    Mätningen gjordes vid ca 70-75% solinstrålning i förra veckan. Panelerna är 285W, 60 celler.

    (Lite mycket siffror men det kan vara intressant ur ett akademiskt perspektiv)

    Hälsningar
    Abbe

    #16480
    Allbert
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Bild på hotspots

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av Allbert.
    #16482
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant. Kontakta installatören så snart som möjligt och be att få byta modulerna med “hot spots”. Enligt “A Review for Solar Panel Fire Accident Prevention in Large-Scale PV Applications” kan “hot spots” i värsta fall ge upphov till bränder. Det är väl speciellt i varmare klimat, där modultemperaturen blir extra hög, tänker jag.

    Svårt att säga hur mycket effekten påverkas. Låt säga att all tre modulerna med tiden skulle bli helt defekta, men att bypassdioderna fortfarande leder strömmen förbi modulerna, då skulle det motsvara 3/128 = 2,3% av effekten som skulle förloras. Men till en början fungerar väl modulerna, fast med lite lägre effekt och då blir det sannolikt knappt märkbart på årsbasis.

    Hur gamla är modulerna?

    #16483
    Allbert
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Tack Bengt! Modulerna/anläggningen har varit i drift drygt 2 år. Jag avsåg effekten per panel med hotspots för att kunna hänvisa till effektgarantin för enskilda paneler.
    Om man räknar med att en cell tappar effekt med 0,5%/K vid ökad temperatur så tappar en cell med 30° förhöjd temperatur 15% effekt. Men det ger väl påverkan på hela den panelen som tappar något liknande. Skulle det motsvara en diffus skuggning av en enskild cell med 15% som drar ned resten av panelen?
    Tack för länken!

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av Allbert.
    #16485
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Temperaturkoefficienten för dina moduler kan du se i databladet. Skulle tro 0,3-0,4%/°C. Den ökade förlusten på grund av högre celltemperatur vid hot spots jämfört med övriga celler bör bero på hur mycket högre temperaturen är i en hotspot än i de övriga solcellerna. Denna artikel visar exempel på hur effekt och IV-kurva påverkas vid hotspots: Formation of Hotspots on Healthy PV Modules and Their Effect onOutput Performance.

    Vid partiell skuggning går bypassdioderna in. Om modulen har tre bypassdioder och hel cellstorlek tappar man då 1/3, 2/3 eller hela modulens effekt beroende på hur skuggningen ligger på modulen. I nyare moduler har halvceller börjat komma och då tappar man hälften så mycket av effekten jämfört med hel cellstorlek och samma skuggförhållande, se How do half-cut solar cells improve panel performance?.

    Vore intressant att se bilder från din termografering. Tror att du försökte lägga in en bild, men det fungerade visst inte.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.