Bloggen “Solförlustkalkylator”!!??

Hem Forum solceller Övrigt Bloggen “Solförlustkalkylator”!!??

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16011
    SolJulle
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Är i slutfasen i min investering i solceller på hus och garagetak. “Processen” har pågått under nästan två år. Jag har försökt skaffa mig så mycket kunskap som möjligt. Har besökt Solparken i Katrineholm flera gånger och även följt Bengts Villablogg. Den senare har jag funnit mycket värdefull. Tack! 🙂
    När jag idag sökte information här så ramlade jag in på bloggtjänsten “Solförlustkalkylator” (https://nejdetkanviinte.se/2016/04/08/bloggtjanst-solforlustkalkylator/) som menar att solceller på villatak är både en samhällsekonomisk förlust och en privatekonomisk förlust. I Solförlustkalkylator hänvisas till Bengts Villablogg. Därför gör jag mitt inlägg här och väntar spänt på kommentarer 😉

    #16035
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det finns alltid de som är motvalls. Påminner mig om att KVA:s energiskott år 2009 tyckte att vi inte kan ha mer än 10 TWh vindkraft i Sverige 2020. Ifjol producerade vindkraften 27,9 TWh, 17% av Sverige elproduktion.

    Om vi ser världen som helhet är det självklart att solenergi kommer att bli stort, då tillgången på solenergi är i särklass störst av alla energislag. Produktionskostnaden för solel går stadigt nedåt och även i ett nordligt land som Sverige kommer solel att ha en roll, även om vind så småningom kommer att bli störst och gå om vattenkraft som största elproducent i Sverige.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.