Blir jag lurad med denna installation?

Hem Forum solceller Övrigt Blir jag lurad med denna installation?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16646
    bullenbill
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej!

    Jag hoppas mitt första inlägg här hamnar i rätt kategori, det gäller frågor jag har om en pågående solcellsinstallation.
    Jag har börjat bli rejält orolig över om hantverkare och övrig personal på solcellsinstallationsfirman har rätt kompetens.
    Jag inser att jag inte varit tillräckligt tydlig i mina krav på detaljerna i offerten jag godkänt och gjort är gjort.. jag har ingen ritning i offerten som visar solpanelernas placering, men vi (jag och säljare) bestämde muntligt att de skulle vara ett liggande montage då avståndet mellan takfot och nock endast är 413 cm och stora 450 W paneler (ca 2x1m stora) ska monteras på plåttaket som är vanligt trapetsplåttak (TP20) på ett uthus. Nu har montörerna inte varit här på några dagar då solpanelerna inte är levererade ännu, men jag ser att de placerat skenorna på taket på ett sätt som omöjliggör liggande orientering. Om de mot vad vi sagt sätter dem stående, då blir det i princip panel från takfot till nock vilket jag förstår inte är godkänt p.g.a. att vindlasterna kan bli för stora? Var kan jag hitta information om avstånd/måttsättning så att jag har något konkret att använda om det blir en diskussion om detta?
    En annan fråga är överhänget från skena till kortsida panel som blir hela 52 cm med nuvarande mått. Panelerna är Eurener MEPV 144 450W paneler, men jag lyckas inte hitta någon information om korrekta mått på överhäng. Finns det något generellt mått man kan gå på?
    Jag har också sett att de satt ihop skenor (K2 speedrail) i enda längd på 13 meter. Enligt monteringsanvisningarna får det inte vara längre än 8,4 meter p.g.a. termisk expansion…
    Jag har skriftligt påtalat det som jag anser brister. Förhoppningsvis får vi till ett möte kommande vecka. Vill mest ha lite moraliskt stöd och tips/råd för det känns som att jag kommer att behöva det 🙁

    /Bill

    #16658
    bullenbill
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Lite uppdatering gällande mina solcellsäventyr.

    Solcellsinstallatören har konstaterat att de beställda panelerna är för långa.
    Jag blir erbjuden andra istället men behöver då få upp några fler för samma effekt.

    Det känns som att det kommer att ordna sig, men då fler frågor dyker upp och jag inte riktigt litar på att de stressade solcellsinstallatörerna tar sig tiden att göra jobbet ordentligt så passar jag på att ställa dem här och hoppas någon kunnig ids svara.

    Jag har fått förslag om att montera 26 st luxor-paneler á 400 W (ECO LINEHALF CELL M108) eller 24 st Hyundai HiE-S400VG.
    Luxor-panelerna har en ganska låg spänning (STC Vmpp = 31,14V) och hög strömstyrka (STC Impp = 12,85 A). Enligt offert ska en växelriktare från Sungrow användas, SG10KTL-M som har en max input ström på 11A.
    Är detta ett problem?
    Om panelerna monteras i två strängar i serie så blir det också något låg driftsspänning, mellan 345 och 530 V medan växelriktaren har ett optimalt spänningsintervall mellan 470–850 V.
    Hur viktigt är det att spänningen ligger inom “voltage range for nominal power”?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.