2 slingor med olika paneler in till MPPT

Hem Forum solceller Tekniker 2 slingor med olika paneler in till MPPT

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16301
    747
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej,
    Har en fundering då jag för ett tag sedan fick ett larm på min växelriktare (Huawei Sun2000) att de 2 slingorna som var inkopplade mot samma MPPT inte hade samma antal paneler (14 och 11).
    Detta är nu åtgärdat men håller på att komplettera med en till slinga, sammanlagt 4 slingor, där den nya slingan inte har samma paneler som jag haft tidigare.
    Min fråga är om man kan ha olika paneler in till samma panel sålänge man ser till att den totala Voc för båda slingor är nästan identiska?
    Den ena kommer ha 500v och den nya kommer ha 496v, men då inte samma antal paneler.
    Tack på förhand!

    #16307
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Kan du ange Isc, Imp, Vmp och Voc för båda panelerna? Funderar på hur det är med strömparametrarna för de olika panelerna.

    #16314
    747
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Testar igen..

    För Leapton 410W:
    Open circuit voltage (Voc) V 50
    Short circuit current (Isc) A 10.25
    Maximum power voltage (Vmpp) V 42.60
    Maximum power current (Impp) A 9.63

    För FuturaSun 320W:
    Open circuit voltage (Voc) V 41.24
    Short circuit current (Isc) A 9.88
    Maximum power voltage (Vmpp) V 33.68
    Maximum power current (Impp) A 9.51

    #16360
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om det är två strängar som går till olika MPPT (maxeffektföljare) i växelriktaren bör det inte vara något problem med olika paneler så länge spänning och ström matchar växelriktarens MPPT.

    Om det är två strängar som går till samma MPPT så har modulerna lite olika strömvärden som kan ge lite “mismatch”. Om båda strängarna delskuggas kommer de att ge olika spänningar i strängarna, som kan ge en större “mismatch” än om det vore likadana paneler i båda strängarna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.