Lönsamt att bygg lite större

Hem Forum solceller Ekonomi Lönsamt att bygg lite större

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Greta
    Deltagare

Jag har hört och läst att man inte ska bygga en större anläggning än ca 4-5 kW. Vi har en årsförbrukning om ca 15.000 kW och jag har tänkt att 10 kW skulle vara lämplig storlek. Ska man tänka så att det inte går att hämta hem kostnaden för bygget genom att sälja el utan bara genom att själv förbruka den? Tycker att det åtminstone nu ser ut som att ersättningen för såld el och skattereduktion skulle kunna lösa ekonomin. Vad säger ni som räknar på det?

Bengt
    Keymaster

Värde på egenanvänd el är lika med den rörliga andelen av priset för elhandel och elöverföring, exklusive de fasta avgifterna. Detta är tämligen lätt att greppa för de flesta.

Värde på det överskott man matar in till nätet och säljer består av flera komponenter som gör att detta värde blir svårare att greppa. Värdet beror på elförsäljning (exempelvis Nord Pool spotpris), skattereduktion, nätkreditering från nätägaren (lagstadgad), eventuella elcertifikat (under 15 år) och ursprungsgarantier (under 15 år). I och med skattereduktionen som infördes den 1 januari 2015 blir värdet på överskottselen idag ungefär lika med den rörliga andelen av köpt el.

En solcellsanläggning kommer att sitta på taket 30 år eller så. Hur ser värdet ut på överskottselen efter 5, 10, 20 eller 30 år? Det vet ingen. Det rimliga är att priset för överskottsel går mot marknadspris = Nord Pool spotpris och att skattereduktionen försvinner. Hur snabbt detta går återstår att se, det beror på politiska beslut som inte går att förutsäga så långt fram i tiden. En del i branschen tror (hoppas) dessutom att skattereduktionen blir bestående men jag tror inte det, men återigen är det politiska beslut som styr.

Jag tror att på sikt blir det viktigt med en hög egenanvändning av sin el. Bygger man en stor anläggning blir egenanvändningen låg och ekonomin svårbedömd under livslängden.

Det går för övrigt inte att genrellt säga att man inte ska bygga större än ca 4-5 kW. Det beror på hur ens användarprofil ser ut, där det är stora variationer beroende på uppvärmningssystem (har man fjärrvärme eller inte), husstorlek (hur mycket el använder man under ett år), antal personer i hushållet, var i landet man bor OCH ovanstående svårförutsägbara ekonomiska utveckling för solelens värde.

• Det här svaret redigerades för 9 år, 9 månader sedan av Bengt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.