Kraftringen höjer till 1.75 kr/kWh!

Hem Forum solceller Ekonomi Kraftringen höjer till 1.75 kr/kWh!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    LarsH
    Deltagare

Idag kom det ett trevligt brev från Kraftringen. “Vi på Kraftringen jobbar för ett hållbart samhälle och vår vision “energi för framtida generationer” skall gå hand i hand med våra kunder som också brinner för detta. Vi vill vara i framkant gällande småslkalig el och utvecklas tillsammans med våra kunder. Vi har därför beslutat att vi höjer ersättningen för våra kunder från 1 kr/kWh till 1.75 kr/kWh inklusive moms.”
    Trevligt, om än något oväntat med tanke på liggande lagförslag.

Bengt
    Keymaster

Spännande… Undrans hur Kraftringen resonerade när man tog detta beslut?

Stod något om tidsbegränsning? Med tanke på att regeringen i sitt budgetförslag för 2015 angav att skattereduktionen på 60 öre/kWh för överskottsel som matas in till nätet skulle börja gälla från 1 januari 2015 skulle det bli väldigt förmånligt om man dessutom skulle få 1,75 kr/kWh, inklusive moms. I praktiken skulle det dock bli 1,40 kr/kWh eftersom man måste momsregistrera sig och betala in den moms på 0,35 kr/kWh man fått av Kraftringen till staten.

Antar att villkoren är som tidigare att man måste vara både nätkund och elhandelskund hos Kraftringen?

På sidan med Intresseanmälan anges också man måste vara nettokonsument av el och att det gäller för max 10 kW.

LarsH
    Deltagare

Visst är det konstig timing!
    Ang. tidsbegränsning stod det bara att det gäller från 2014-12-01. Intressant nog har man höjt effektgränsen fastän hemsidan fortfarande säger 10 kW: “Installerad effekt på anläggningen är fortfarande samma som tidigare 1-20kW”.

Pga det fantastiska solåret så kommer vi att sälja mer el än vi köper av Kraftringen. Jag ställde därför följande fråga till dem för ett par veckor sedan men har ännu inte fått svar:

“Vi installerade solceller i december 2013 och har avtal med er. Tack vare mycket sol under året så kommer vi antagligen upp i ca 7000 producerade kWh för 2014. Det innebär att vår försäljning till er kommer att överstiga den el vi köper under året (ca 5100 resp. 4200 kWh). I vårt avtal står “Ingen ersättning utgår för eventuell överskjutande del beräknat på kalenderårsbasis”. Det betyder väl då att vi inte får ersättning för 900 kWh. Min fråga är nu, är det något annat som förändras om vi säljer mer el än vi köper? Kan det påverka vår staus som mikroproducent till exempel? Om det är ett problem med vårt överskott så får vi väl ställa in ett par värmefläktar så att vi värmer huset med el istället för med gas fram tills årsskiftet.”

Har du några tankar kring detta?

• Det här svaret redigerades för 10 år sedan av LarsH.
    Bengt
    Keymaster

Är man nettokonsument får nätbolaget inte ta ut någon avgift för inmatningsabonnemanget enligt en ändring som gjordes i ellagen i april 2010. Är man nettoproducent kan (men är inte tvungna) nätbolaget ta ut en avgift för inmatningsabonnemanget. Hur strikt man är i praktiken med detta kan nog skilja mellan olika nätbolag och kan bero på storleken på nettoproduktionen. Om man ett bra solår råkar bli nettoproducent, medan man i normala fall är nettokonsument har jag svårt att tro att nätbolagen tar ut några avgifter för inmatningsabonnemanget det år man råkar vara nettoproducent.

Hos Fortum tar man vad jag kan se inte ut någon avgift för inmatningsabonnemanget även om man är nettoproducent om säkringen är max 63 A, så där spelar det ingen roll om man är nettokonsument eller nettoproducent. Fortum skriver nämligen under nättariffer för inmatning: “Detta gäller oavsett om mängden inmatad el under ett kalenderår understiger eller överstiger uttagen el. (Dvs avgiftsbefrielsen är utvidgad utöver nya tillägget fr.o.m. 2010-04-01 i ellagen 4 kap. 10 §.)”

Bengt
    Keymaster

En annan sak. Lund har till och med oktober haft 9% över normal årlig global solstrålning, där normal avser perioden 1961-1990. Under ett normalår skulle ni därmed producera ca 6 400 kWh/år och ett solfattigt år (-10%) skulle det bli ca 5 800 kWh/år. Ni kommer därför att vara nettoproducenter varje år om er elanvändning håller sig på de nivåer du nämner.

Om ni köpte en nyckelfärdig anläggning av ett företag är detta en problematik som det företag ni köpte solcellsanläggningen av definitivt borde ha påpekat. Frågan om eventuell avgift för inmatningsabonnemang borde ha kontrollerats med nätägaren i förväg eftersom det kan avgöra hur stor anläggning det är värt att bygga.

Jag hittar inte någon uppgift på Kraftringens hemsida om kostnaden för inmatningsabonnemang när man är nettoproducent. Priset för inmatningsabonnemanget varierar mellan olika nätbolag. Exempelvis 2025 kr/år, inklusive moms, hos Mälarenergi och 1875 kr/år, inklusive moms, hos E.ON Syd Stockholm. Man bör därför som småhusägare undvika att bli nettoproducent OM nätbolaget tar ut denna avgift och OM avgiften för inmatningsabonnemanget är så hög som i dessa fall.

• Det här svaret redigerades för 10 år sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 10 år sedan av Bengt.
    LarsH
    Deltagare

Tack för svar!
    Ang. vår elkonsumtion så ligger den på ca 6000-6200 kWh/år. En del av vår solels-produktion använder vi ju själva. Jag har för övrigt själv projekterat och importerat solcellsanläggningen så ev. fel är mina egna. Antagligen kommer vi nästa år att byta ut vår gaspanna mot en luft-vatten-värmepump och då kommer också elkonsumtionen att stiga.
    Jag tror inte att Kraftringen är så rigida att de tar ut kostnad för inmatningsabbonemang i detta fall. Jag fick uppfattningen att det är OK med ett litet överskott när jag pratade med dem förra året.

Stefan
    Deltagare

Vattenfall betalar också bra.
    Spotpris per timme + 100öre + moms
    Där till kan man sälja sina E och U.
    De har häller inga planer på att sänka ersättningen när skattereduktionen kommer.

Mvh Stefan

Anders J
    Deltagare

Nej, det var inget skrivet i brevet om någon bortre gräns. Det är alldeles klart att priset inte är långsiktigt hållbart alldeles oavsett hur det blir med skatteåterbäringen.

Å andra sidan så är andelen solenergi i nätet försvinnande liten och elhandlarna riskerar nog knappast några större förluster. Än…

Kraftringen har däremot angivit att man betalar ersättningen inkl moms, men på förfrågan har man svarat att beloppsgränsen 30 000 kr gäller, vilket ju inte är korrekt. Ett påpekande om detta har inte besvarats.

Men alldeles oavsett moms så är 1,75 kr/kWh enormt bra, med nätnytta, elcertifikat och evt skatteåterbäring ovanpå det är det närmast otroligt!

Bengt
    Keymaster

Man bör räkna på priserna utan moms eftersom momsen tillhör staten. Den moms man tar emot av elbolagen ska betalas in till staten.

Kraftringen valde nog 1,40 kr/kWh (+ moms), för att det skulle bli lite mer än Vattenfalls erbjudande om 1 kr/kWh + Nord Pool spotpris (+ moms) = 1,34 kr/kWh om man antar 2013 års spotpris på 34 öre/kWh (varierade mellan 33,9 och 34,5 öre/kWh i de olika områdena i Sverige).

Skatteverket var väldigt tydliga i sin skrivelse ”Beskattningskonsekvenser för den som har en solcellsanläggning på sin villa eller fritidshus som är privatbostad” den 5 juni i år. De skrev då att “Någon beloppsgräns finns inte för mervärdesskatten. Skyldigheten att registrera sig för och betala mervärdesskatt gäller alltså oavsett belopp”. Vissa elbolag verkar dock “bortse” från detta…

Regeringen bör snarast införa en beloppsgräns igen så att vi slipper kraven på momsregistrering för små elproducenter som säljer överskottsel för småsummor per år.

Stefan
    Deltagare

Jo Kraftring betalar lite bättre. Men de tar också mer betalt för el man köper såg jag.
    Sedan hu de ställer sig till de 60 ören i skattereduktion vet jag inte.
    Telge ringer vist nu upp folk och säger upp sina avtal.

Johan Lindahl
    Deltagare

Jag har inlett en diskussion med elprisguiden om att de ska ta över den sammanställning över elbolagens erbjudande till mikroproducenter som jag har gjort, och som presenterats här på hemsidan. Tanken är att den då ska uppdateras en gång i kvartalet och innehålla lite mer fakta kring t.ex. hanteringen av elcertifikat och ursprungsgarantier. En fördel med att elprisguiden handhar detta är att man då smidigt kan jämföra både vilken ersättning de ger över överskottet, men också vilket pris man måste betala för elen.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.