Hur länge går det att lagra el i ett batteri?

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Hur länge går det att lagra el i ett batteri?

Etiketter: ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    algle16
    Deltagare

Hej Bengt!

En del kunder jag pratar med vill lagra egen producerad el i solcellsbatteri från sommar till vinter.

Så som jag läser från olika källor, dock mest solcellsbolag, så är konsensus att det ej med dagens batterier går att lagra el längre än någon vecka.

Jag undrar om du vet hur det ligger till gällande hur länge det teoretiskt är möjligt att lagra el från solcellerna i ett vanligt solcellsbatteri i prisklassen 30-50 000kr.

Givetvis krävs det att anläggning producerar tillräckligt med överskott, men denna fråga handlar endast hur länge det går att lagra el i ett solcellsbatteri

Tack för en bra blogg!

Mvh
    Alex

Bengt
    Keymaster

Självurladdningen i Li-jon batterier är enligt DNK: https://www.dnkpower.com/myth-or-fact-lithium-ion-batteries-self-discharge/ 0,5-3% per månad och kan var högre för fulladdat batteri. Hur stor självurladdningen är beror bland annat på temperatur. Med andra ord kan du lagra elen i månader, även om du tappar en del av den lagrade elen under tiden.

Var har du läst att elen i batterier bara kan lagras i någon vecka?

algle16
    Deltagare

Tack för svar och källa.

På flera av dem större bolagens sidor om batterier står det att elen sparas i några dagar upp till en vecka. Kan iofs vara menat hur det i praktiken går till med hänsyn till produktion/förbrukning och ej hänsyn till batteriets funktion i sig.

Det verkar ju som att det i praktiken alltså går att vara mer självförsörjande än i tidigare uppfattning.

Bengt
    Keymaster

Man menar säkert att det överskott av el man lagrar i batteriet använder man inom de närmaste dygnen. Det är inte frågan om någon långtidslagring där man sparar el för att använda en annan årstid.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.