Debattartikeln var tyvärr ingen höjdare faktamässigt, speciellt inte eftersom Per Kågesson är fil dr i miljö- och energisystemanalys och därmed borde veta bättre. Per Kågesson trasslar exempelvis in sig i ett solvinkelresonemang som tyder på att han inte känner till att ungefär hälften av den globala solinstrålning i Sverige är diffus solinstrålning som inte har något riktningsberoende över huvud taget. Det var därför jag skrev inlägget ”Hur påverkar lutning och väderstreck produktionen av solel? II”.
Kågesson glömmer att våra vattenmagasin kan användas för årstidslagring. Tänkte återkomma till ämnet årstidslagring i ett annat inlägg, som jag hoppas kan ge en liten tankeställare.
Det förekommer väldigt mycket fördomar, överdrifter och rena felaktigheter i kommentarerna till Ny Tekniks artiklar om solceller. Tonen är dessutom ofta långt ifrån hövlig. Tycker därför inte att det är så givande att bemöta alla dessa anonyma personer. Gör några undantag ibland, men koncentrerar mig annars på denna blogg, där faktafel i kommentarer på Ny Teknik kan ge uppslag till nya inlägg…