SolarEdge startar med 2 faser med betydligt lägre effekt

Hem Forum solceller Tekniker SolarEdge startar med 2 faser med betydligt lägre effekt

Etiketter: ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12441
    joel80
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har ett rätt nytt system med 6,48kw paneler (med optimerare) och en Solar Edge SK15E. Jag övverdimensionerade invertern då jag planerar att låta systemet växa till minst 15kw kommande åren.

    Min undring och fundering nu så här i början (bara haft det ca två veckor) är om det är vanligt att växelriktaren startar med att bara ge effekt via en fas. Jag har reagerat på att jag när man nu har dåligt med sol inte får ut så mycket som panelerna faktiskt ger.

    Om man kollar inverterns info kan man se att den inte ger lika mycket på varje fas, och totalt 114w:
    Inverter

    Men om man kollar alla paneler och räknar ihop vad dom ger tillsammans hamnar man på 214w.
    Paneler
    Men vid flera tillfällen har jag har haft samma effekt på alla faser, och har haft i allafall runt 5-600w i vintersolen.
    (Mina paneler ligger typ på platt tak nu, så vinkeln är sämst för vinterproduktion)

    #12442
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    214 W DC in till växelriktaren är en mycket låg effekt till en 15 kW växelriktare. Det är 1,4% av växelriktaren maxeffekt AC. Vid så låga effekter brukar växelriktare ha mycket lägre verkningsgrad än den angivna viktade verkningsgraden (se manualens kurva för verkningsgrad), så det är inte så konstigt att du inte får ut så mycket AC-effekt. Om man överdimensionerar växelriktaren kommer man att få längre tid med låga verkningsgrader.

    #12443
    joel80
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack Bengt.. Snabbt svar.

    Jag är medveten om att det just nu är väldigt låg effekt, men blev lite konfunderad över att den inte ger ut jämn effekt på alla faser.

    Blir spännande att hur den börjar uppföra sig i typ februari och mars. Det verkar ju som att jag lite då och då ändå får samma effekt på alla faserna även nu i december.. i allfall om solen tittar fram och det är mitt på dagen. 🙂

    Men då systemet är nytt blir man ju lite konfunderad, och vill gärna ha koll på det innan säsongen kommer igång. I nuläget förlorar jag ju ingen produktion i fråga på om det skulle varit något fel, men vill såklart ha koll på det innan våren.

    Innan nästa vår hoppas jag ha kunnat utöka systemet en första omgång.

    #12444
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    De ”skillnader” du ser mellan faserna är ingen verklig skillnad tror jag. Det är troligen mätfel. Vid dessa mycket små effekter blir det stora fel, så värdena du läser av är inte lita på.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.