Premium solceller kontra ekonomi solcelller

Hem Forum solceller Övrigt Premium solceller kontra ekonomi solcelller

Etiketter: , ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14363

    Är mervärdet som garantier o kvalitet etc. värt det extrapris som man får betala? Ekonomisolceller producerar något mindre men det kan ju täckas upp av någon extrapanel istället?

    #14372
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Beteckningar som ”bas” – ”standard” – ”premium” är nog baserat på att någon kommunikatör tycker det är svårt att kommunicera vad det egentligen rör sig om, polykristallina eller monokristallina solceller och skillnader i verkningsgrad.

    I ett erbjudande jag hittade avser “bas” solceller baserade på polykristallint kisel som har en blåskimrande yta. Ytan blir skimrande eftersom den består av många olika kiselkristaller (= poly) med olika orientering som reflekterar ljuset lite olika. “Standard” och “Premium” är baserade på monokristallint kisel där varje solcell är en enda kristall (= mono) som får en enhetligt svart yta. “Premium” har högre verkningsgrad än standard som i sin tur har högre verkningsgrad än bas. Det betyder att på en given yta får man mest solel med ”premium” och minst med ”bas”.

    Priset ökar med ökande verkningsgrad. I övrigt är det inga skillnader i modulernas effektgaranti, som brukar vara minst 80% av märkeffekten efter 25 år.

    Tänkbara frågor att fundera över.
    • Vill man ha blåskimrande eller svart yta? En fråga om tycke och smak, det finns inget rätt eller fel. Personligen gillar jag den blåskimrande ytan med mera liv i än den svarta. Andra tycker mer om den svarta ytan.
    • Om man har ont om yta kan en högre verkningsgrad vara intressant. Har man gott om yta är det mindre intressant, då man vid behov kan sätta upp någon modul extra istället av den med lägre verkningsgrad. Man får jämföra pris och förväntad produktion från de olika modulerna och bedöma om det är värt att betala ett högre pris för den högre verkningsgraden.

    #14373

    Tackar, jag skall bygga en markbaserad solcellsanläggning till mitt fritidshus på en stor tomt så varken färgen på ytan eller ytan är någon aspekt jag behöver ta hänsyn till.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.