Montering

Hem Forum solceller Övrigt Montering

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11841
    ulf
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Någon som har sett eller hört talas om en solel anläggning som har blåst ner? Finns det bilder?
    Mina solceller skruvades i råsponten, trots att tillverkarens anvisningar visade att man skall dra två 8mm träskruvar minst 70mm ner i takstol. Förborra vid behov.
    Skall man acceptera detta?

    #11852
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Har ett svagt minne av att jag hört talas om solcellsmoduler som blåst av ett tak i Skåne. Men har inga detaljer.

    I artikeln Solceller på våra tak anges att en av 444 anläggningar i undersökningen drabbats av stormskador. Där står “Tegeltak: Beslagen görs fast under takpannorna antingen genom att de skruvas fast i råspont och/eller fästs i bärläkt, helst i takstol.”

    Lite googlande visar att det solcellsmoduler blåst av taket på andra håll i världen: “Solar panels blown off roof“.

    Här är ett bildexempel från Japan efter extrema vindar:
    http://www.gettyimages.com/event/blustery-winds-hit-isesaki-560071439?#in-this-aerial-image-some-200-solar-panels-are-blown-off-by-strong-picture-id477219634

    Våra solcellsmoduler är monterade i råsponten på vårt tak med 27 graders lutning, där de 14 första modulerna har varit i drift 6,5 år. Känns som att om de skulle blåsa bort skulle det bli mera skador på huset än bara modulerna, så jag sover lugnt.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.